Matematiskt gestaltande i förskolan; Kerstin Bäckman; 2015

Matematiskt gestaltande i förskolan

av Kerstin Bäckman
Förskollärare förväntas utforma en verksamhet som bidrar till att ge barn möjligheter att utveckla grundläggande kunskaper inom många olika områden där matematik är ett. Barns lärande i matematik påverkas av de matematiska möten de har och hur de erfar olika matematiska innehåll. Verksamheten i förskolan bör därför ge barn rikliga möjligheter till att erfara matematiska begrepp och använda matematik i sina aktiviteter.

En avsikt med avhandlingen är att visa hur matematik erfars och används i barns lek och hur förskollärare utformar undervisning med matematiskt innehåll. Resultatet visar hur barn förhåller sig till det matematiska innehållet i sina lekar och hur förskollärares undervisning utformas genom lärstudier och i här-och-nu-situationer. Variation och ett tydligt fokus på det matematiska innehållet är viktigt i undervisningssituationer. Ett av sudiens kunskapsbidrag handlar om matematikdidaktik i förskolan. Det rör undervisning av matematik och omfattar de kunskaper förskollärare anser sig behöva när de undervisar. Detta inkluderar såväl teoretiska som praktiska kunskaper om barn och barns lärande som didaktiska frågeställningar och strategier. Slutsatser är att förskollärare behöver ha vissa baskunskaper som omfattar matematik och matematikdidaktik.
Förskollärare förväntas utforma en verksamhet som bidrar till att ge barn möjligheter att utveckla grundläggande kunskaper inom många olika områden där matematik är ett. Barns lärande i matematik påverkas av de matematiska möten de har och hur de erfar olika matematiska innehåll. Verksamheten i förskolan bör därför ge barn rikliga möjligheter till att erfara matematiska begrepp och använda matematik i sina aktiviteter.

En avsikt med avhandlingen är att visa hur matematik erfars och används i barns lek och hur förskollärare utformar undervisning med matematiskt innehåll. Resultatet visar hur barn förhåller sig till det matematiska innehållet i sina lekar och hur förskollärares undervisning utformas genom lärstudier och i här-och-nu-situationer. Variation och ett tydligt fokus på det matematiska innehållet är viktigt i undervisningssituationer. Ett av sudiens kunskapsbidrag handlar om matematikdidaktik i förskolan. Det rör undervisning av matematik och omfattar de kunskaper förskollärare anser sig behöva när de undervisar. Detta inkluderar såväl teoretiska som praktiska kunskaper om barn och barns lärande som didaktiska frågeställningar och strategier. Slutsatser är att förskollärare behöver ha vissa baskunskaper som omfattar matematik och matematikdidaktik.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789517657747
Förlag: Åbo Akademis Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 273 st
Förskollärare förväntas utforma en verksamhet som bidrar till att ge barn möjligheter att utveckla grundläggande kunskaper inom många olika områden där matematik är ett. Barns lärande i matematik påverkas av de matematiska möten de har och hur de erfar olika matematiska innehåll. Verksamheten i förskolan bör därför ge barn rikliga möjligheter till att erfara matematiska begrepp och använda matematik i sina aktiviteter.

En avsikt med avhandlingen är att visa hur matematik erfars och används i barns lek och hur förskollärare utformar undervisning med matematiskt innehåll. Resultatet visar hur barn förhåller sig till det matematiska innehållet i sina lekar och hur förskollärares undervisning utformas genom lärstudier och i här-och-nu-situationer. Variation och ett tydligt fokus på det matematiska innehållet är viktigt i undervisningssituationer. Ett av sudiens kunskapsbidrag handlar om matematikdidaktik i förskolan. Det rör undervisning av matematik och omfattar de kunskaper förskollärare anser sig behöva när de undervisar. Detta inkluderar såväl teoretiska som praktiska kunskaper om barn och barns lärande som didaktiska frågeställningar och strategier. Slutsatser är att förskollärare behöver ha vissa baskunskaper som omfattar matematik och matematikdidaktik.
Förskollärare förväntas utforma en verksamhet som bidrar till att ge barn möjligheter att utveckla grundläggande kunskaper inom många olika områden där matematik är ett. Barns lärande i matematik påverkas av de matematiska möten de har och hur de erfar olika matematiska innehåll. Verksamheten i förskolan bör därför ge barn rikliga möjligheter till att erfara matematiska begrepp och använda matematik i sina aktiviteter.

En avsikt med avhandlingen är att visa hur matematik erfars och används i barns lek och hur förskollärare utformar undervisning med matematiskt innehåll. Resultatet visar hur barn förhåller sig till det matematiska innehållet i sina lekar och hur förskollärares undervisning utformas genom lärstudier och i här-och-nu-situationer. Variation och ett tydligt fokus på det matematiska innehållet är viktigt i undervisningssituationer. Ett av sudiens kunskapsbidrag handlar om matematikdidaktik i förskolan. Det rör undervisning av matematik och omfattar de kunskaper förskollärare anser sig behöva när de undervisar. Detta inkluderar såväl teoretiska som praktiska kunskaper om barn och barns lärande som didaktiska frågeställningar och strategier. Slutsatser är att förskollärare behöver ha vissa baskunskaper som omfattar matematik och matematikdidaktik.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)