Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan; Karin Alnervik, Per Alnervik; 2017
spara 46%
5+ säljare

Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan Upplaga 1

av Karin Alnervik, Per Alnervik
Den här boken handlar om hur man kan utveckla en förskola där delaktighet och kollegialt lärande i olika former är drivkrafter för en kontinuerlig vidareutveckling av verksamheten.
Författarna tar med läsaren på en spännande resa där utgångspunkten har varit barnens nyfikenhet, fantasi och kreativitet – kombinerat med en strävan att utveckla och involvera all personal i ett kollegialt lärandesystem. Det handlar bland annat om gedigen pedagogisk dokumentation, ett projekterande arbetssätt och att ta in vetenskapliga texter i verksamheten som ett sätt att fortbilda och utveckla medarbetarna.

Här beskrivs en förändringsprocess av ett verksamhetssystem på en förskola där kollaborativt lärande är i fokus. Det pedagogiska ledarskapet åskådliggörs med hjälp en lång rad konkreta exempel, både i aktiviteter med barngrupperna och genom personalens kontinuerliga fortbildning.

Om författarna
Karin Alnervik är förskollärare och lektor i pedagogik och har arbetat som förskollärare, skolhandläggare, projektledare, utbildare, föreläsare, pedagogisk handledare och forskare. Karin har tillsammans med Per drivit förskolan HallonEtt. Per Alnervik är förskollärare med erfarenhet av att ha varit förskolechef och rektor i tjugofem år. Under fyra år var han utvecklingsledare för förskoleverksamheten i en mindre kommun. Per har också arbetat som handledare och utbildare. Mellan 2003 och 2016 var han förskolechef på förskolan HallonEtt som beskrivs i boken.
Den här boken handlar om hur man kan utveckla en förskola där delaktighet och kollegialt lärande i olika former är drivkrafter för en kontinuerlig vidareutveckling av verksamheten.
Författarna tar med läsaren på en spännande resa där utgångspunkten har varit barnens nyfikenhet, fantasi och kreativitet – kombinerat med en strävan att utveckla och involvera all personal i ett kollegialt lärandesystem. Det handlar bland annat om gedigen pedagogisk dokumentation, ett projekterande arbetssätt och att ta in vetenskapliga texter i verksamheten som ett sätt att fortbilda och utveckla medarbetarna.

Här beskrivs en förändringsprocess av ett verksamhetssystem på en förskola där kollaborativt lärande är i fokus. Det pedagogiska ledarskapet åskådliggörs med hjälp en lång rad konkreta exempel, både i aktiviteter med barngrupperna och genom personalens kontinuerliga fortbildning.

Om författarna
Karin Alnervik är förskollärare och lektor i pedagogik och har arbetat som förskollärare, skolhandläggare, projektledare, utbildare, föreläsare, pedagogisk handledare och forskare. Karin har tillsammans med Per drivit förskolan HallonEtt. Per Alnervik är förskollärare med erfarenhet av att ha varit förskolechef och rektor i tjugofem år. Under fyra år var han utvecklingsledare för förskoleverksamheten i en mindre kommun. Per har också arbetat som handledare och utbildare. Mellan 2003 och 2016 var han förskolechef på förskolan HallonEtt som beskrivs i boken.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789147122622
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Den här boken handlar om hur man kan utveckla en förskola där delaktighet och kollegialt lärande i olika former är drivkrafter för en kontinuerlig vidareutveckling av verksamheten.
Författarna tar med läsaren på en spännande resa där utgångspunkten har varit barnens nyfikenhet, fantasi och kreativitet – kombinerat med en strävan att utveckla och involvera all personal i ett kollegialt lärandesystem. Det handlar bland annat om gedigen pedagogisk dokumentation, ett projekterande arbetssätt och att ta in vetenskapliga texter i verksamheten som ett sätt att fortbilda och utveckla medarbetarna.

Här beskrivs en förändringsprocess av ett verksamhetssystem på en förskola där kollaborativt lärande är i fokus. Det pedagogiska ledarskapet åskådliggörs med hjälp en lång rad konkreta exempel, både i aktiviteter med barngrupperna och genom personalens kontinuerliga fortbildning.

Om författarna
Karin Alnervik är förskollärare och lektor i pedagogik och har arbetat som förskollärare, skolhandläggare, projektledare, utbildare, föreläsare, pedagogisk handledare och forskare. Karin har tillsammans med Per drivit förskolan HallonEtt. Per Alnervik är förskollärare med erfarenhet av att ha varit förskolechef och rektor i tjugofem år. Under fyra år var han utvecklingsledare för förskoleverksamheten i en mindre kommun. Per har också arbetat som handledare och utbildare. Mellan 2003 och 2016 var han förskolechef på förskolan HallonEtt som beskrivs i boken.
Den här boken handlar om hur man kan utveckla en förskola där delaktighet och kollegialt lärande i olika former är drivkrafter för en kontinuerlig vidareutveckling av verksamheten.
Författarna tar med läsaren på en spännande resa där utgångspunkten har varit barnens nyfikenhet, fantasi och kreativitet – kombinerat med en strävan att utveckla och involvera all personal i ett kollegialt lärandesystem. Det handlar bland annat om gedigen pedagogisk dokumentation, ett projekterande arbetssätt och att ta in vetenskapliga texter i verksamheten som ett sätt att fortbilda och utveckla medarbetarna.

Här beskrivs en förändringsprocess av ett verksamhetssystem på en förskola där kollaborativt lärande är i fokus. Det pedagogiska ledarskapet åskådliggörs med hjälp en lång rad konkreta exempel, både i aktiviteter med barngrupperna och genom personalens kontinuerliga fortbildning.

Om författarna
Karin Alnervik är förskollärare och lektor i pedagogik och har arbetat som förskollärare, skolhandläggare, projektledare, utbildare, föreläsare, pedagogisk handledare och forskare. Karin har tillsammans med Per drivit förskolan HallonEtt. Per Alnervik är förskollärare med erfarenhet av att ha varit förskolechef och rektor i tjugofem år. Under fyra år var han utvecklingsledare för förskoleverksamheten i en mindre kommun. Per har också arbetat som handledare och utbildare. Mellan 2003 och 2016 var han förskolechef på förskolan HallonEtt som beskrivs i boken.
Begagnad bok
199 kr362 krSpara 163 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
199 kr362 krSpara 163 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar