Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov ; Diana von Börtzell-Szuch (red.), Sari Vuorenpää (red.); 2025
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov ; Diana von Börtzell-Szuch (red.), Sari Vuorenpää (red.); 2025

Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov Upplaga 2

av Diana von Börtzell-Szuch (red.), Sari Vuorenpää (red.)

  • Upplaga: 2a upplagan
  • Utgiven: 2025
  • ISBN: 9789151113272
  • Sidor: 320 st
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Alla elever har olika språkliga resurser att tillgå och har därför varierade utgångspunkter i sin språk-, läs- och skrivutveckling. Den läs- och skrivundervisning och det stöd som fungerar för en elev behöver därför inte fungera för en annan. Grunden för en framgångsrik undervisning är gedigen kunskap väl grundad i evidensbaserad forskning om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och om vad som kan stötta fortsatt utveckling. Denna bok belyser vad av språkliga utmaningar kan innebära, hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att planera undervisningen så att den inkluderar alla elever. I bokens kapitel diskuteras språk-, läs- och skrivutveckling utifrån olika perspektiv, bedömning och kartläggning av läs- och skrivutveckling samt en strukturerad läs- och skrivundervisning för såväl skolan som den anpassade skolan. Vidare lyfts läs- och skrivsvårigheter liksom dyslexi samt hur dessa i kombination med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och språkstörning kan inverka på elevers läsande och skrivande samt vilka utmaningar det kan innebära för undervisningen. Innehållet belyser också hur läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räknagarantin innebär för läs- och skrivundervisningen. I denna andra upplaga har innehållet uppdaterats och ett nytt angeläget kapitel om flerspråkiga elevers läsande har tillkommit. Boken riktar sig till studenter inom lärar-, speciallärar- och specialpedagogprogram, logopedstudenter samt yrkesverksamma som i sin profession önskar stärka sin kunskap inom området. Bokens redaktörer är Diana von Börtzell-Szuch och Sari Vuorenpää, båda vid Stockholms universitet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov (2025)

I maj 2025 släpptes boken Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov skriven av Diana von Börtzell-Szuch (red.), Sari Vuorenpää (red.). Det är den 2a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 320 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.

Köp boken Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov (Upplaga 2)

Harvard

(red.), D. von B.-S. & (red.), S. V. (2025). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov . 2:a uppl. Gleerups Utbildning AB.

Oxford

(red.), Diana von Börtzell-Szuch & (red.), Sari Vuorenpää, Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov , 2 uppl. (Gleerups Utbildning AB, 2025).

APA

(red.), D. von B.-S., & (red.), S. V. (2025). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov (2:a uppl.). Gleerups Utbildning AB.

Vancouver

(red.) D von BS, (red.) SV. Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov . 2:a uppl. Gleerups Utbildning AB; 2025.