endast ny
I gränslandet : nya perspektiv på film och modernism Upplaga 1
Filmen har potential att på ett radikalt sätt förändra människans förståelse av världen att presentera nya synsätt och berika tänkandet. En sådan tilltro till mediet var stark hos modernistiskt orienterade filmskapare och teoretiker i början av 1900-talet. Det vilar i dag en nostalgisk patina över dessa storslagna visioner. Samtidigt har nya filmteoretiska perspektiv ställt modernismens grundtankar i ny belysning och åter gjort dem aktuella.
I gränslandet tar fasta på hur filmen förvaltar idealet om att öppna för det nyskapande och det utmanande. Antologin vidgar perspektiven på förhållandet mellan film och modernism genom att sätta fokus på verk som överskrider konventionella gränser och stör invanda synsätt på tillvaron: Roy Anderssons egensinniga reklamfilmer, modernistisk kannibalfilm från Europa och Brasilien, Dario Argentos skräckestetik, poeten Rut Hillarps filmexperiment och mycket mer.
De medverkande i I gränslandet är forskare inom filmvetenskap, teologi, interkultur och idéhistoria. Bidragen erbjuder en mångfald av infallsvinklar, som ifrågasätter etablerade kanonbildningar och belyser oväntade skärningspunkter mellan film och modernism.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789178448623
Förlag: Gidlunds förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 243 st
Filmen har potential att på ett radikalt sätt förändra människans förståelse av världen att presentera nya synsätt och berika tänkandet. En sådan tilltro till mediet var stark hos modernistiskt orienterade filmskapare och teoretiker i början av 1900-talet. Det vilar i dag en nostalgisk patina över dessa storslagna visioner. Samtidigt har nya filmteoretiska perspektiv ställt modernismens grundtankar i ny belysning och åter gjort dem aktuella.
I gränslandet tar fasta på hur filmen förvaltar idealet om att öppna för det nyskapande och det utmanande. Antologin vidgar perspektiven på förhållandet mellan film och modernism genom att sätta fokus på verk som överskrider konventionella gränser och stör invanda synsätt på tillvaron: Roy Anderssons egensinniga reklamfilmer, modernistisk kannibalfilm från Europa och Brasilien, Dario Argentos skräckestetik, poeten Rut Hillarps filmexperiment och mycket mer.
De medverkande i I gränslandet är forskare inom filmvetenskap, teologi, interkultur och idéhistoria. Bidragen erbjuder en mångfald av infallsvinklar, som ifrågasätter etablerade kanonbildningar och belyser oväntade skärningspunkter mellan film och modernism.
190 kr200 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.