Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010; Bo Carlsson; 2011

Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010 Upplaga 1

av Bo Carlsson
När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg GöteborgBoråsJönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år. Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk BoråsJönköpingTranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas. Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar. Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!
När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg GöteborgBoråsJönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år. Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk BoråsJönköpingTranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas. Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar. Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789172241404
Förlag: Hjalmarson & Högberg Bokförlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 367 st
När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg GöteborgBoråsJönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år. Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk BoråsJönköpingTranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas. Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar. Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!
När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg GöteborgBoråsJönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år. Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk BoråsJönköpingTranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas. Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar. Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)