Framgångrika företagskulturer Upplaga 1
För Scania är nyckelordet stolthet, för Spray är det föränderlighet och för Studsvik förtroende. Tre ord som beskriver företagskulturen i de olika bolagen. Hans K Krona, med ledarbakgrund från en mängd större företag, och Per-Hugo Skärvad, docent i företagsekonomi, har genom intervjuer med chefer och andra medarbetare sökt efter själen hos tre framgångsrika företag inom helt olika branscher.
Fordonstillverkaren Scania har uppvisat lönsamhet i varje kvartalsbokslut under de senaste 60 åren och har en vinstutveckling som klart överträffar konkurrenternas. Hemligheten bakom de exempellösa framgångarna ligger i förmågan att skräddarsy varje lastbil och buss efter kundernas behov.
IT-företaget Spray har vuxit från noll till 100 anställda mellan 1995 och 1997. Föränderlighet är ett livsvillkor. Spray tillhör den nya generationens företagskultur där medarbetarna saknar titlar och fasta arbetstider och där det inte finns någon klar skillnad mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Studsvik har under 1990-talet omvandlats från en nedläggningshotad statlig forskningsinstitution för energifrågor till ett lönsamt företag med inriktning på kärnkraftens eftermarknad. Den revolution som Studsvik genomgått bygger på en kultur som genomsyras av ömsesidigt förtroende mellan medarbetare och ledare.
Författarna beskriver de grundläggande synsätt som förenar de olika företagen trots de skilda verksamhetsinriktningarna. De behandlar ingående begreppet företagskultur i generella termer och poängterar att det är viktigt att hjärta och hjärna harmonierar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1997
ISBN: 9789188594914
Förlag: Ekerlids
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 197 st
För Scania är nyckelordet stolthet, för Spray är det föränderlighet och för Studsvik förtroende. Tre ord som beskriver företagskulturen i de olika bolagen. Hans K Krona, med ledarbakgrund från en mängd större företag, och Per-Hugo Skärvad, docent i företagsekonomi, har genom intervjuer med chefer och andra medarbetare sökt efter själen hos tre framgångsrika företag inom helt olika branscher.
Fordonstillverkaren Scania har uppvisat lönsamhet i varje kvartalsbokslut under de senaste 60 åren och har en vinstutveckling som klart överträffar konkurrenternas. Hemligheten bakom de exempellösa framgångarna ligger i förmågan att skräddarsy varje lastbil och buss efter kundernas behov.
IT-företaget Spray har vuxit från noll till 100 anställda mellan 1995 och 1997. Föränderlighet är ett livsvillkor. Spray tillhör den nya generationens företagskultur där medarbetarna saknar titlar och fasta arbetstider och där det inte finns någon klar skillnad mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Studsvik har under 1990-talet omvandlats från en nedläggningshotad statlig forskningsinstitution för energifrågor till ett lönsamt företag med inriktning på kärnkraftens eftermarknad. Den revolution som Studsvik genomgått bygger på en kultur som genomsyras av ömsesidigt förtroende mellan medarbetare och ledare.
Författarna beskriver de grundläggande synsätt som förenar de olika företagen trots de skilda verksamhetsinriktningarna. De behandlar ingående begreppet företagskultur i generella termer och poängterar att det är viktigt att hjärta och hjärna harmonierar.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.