1 säljare
En himla många kanaler : flerkanalpublicering i svenska mediehus
Forskningsprojektet Flerkanalpublicering är ett försök att ta ett helhetsgrepp i beskrivningen av hur dagstidningar förvandlas till mediehus och av drivkrafterna bakom utvecklingen. Det är också ett försök att analysera hur de olika typerna av drivkrafter relaterar till varandra och hur detta förändrar strukturer och maktrelationer i medieföretagen. I kapitel 2 görs en genomgång av svensk och internationell forskning om flerkanalpublicering. I kapitel 3 redovisas mediehusens olika kanaler under 2009 utifrån en innehållsanalys av nyhetssajter och rapportering i branschpress. Dessutom presenteras de fem mediehus som är föremål för fallstudierna. I kapitel 4 analyseras mediehusens nätbaserade kanaler, främst utifrån de fem fallstudierna, och i kapitel 5 görs en särskild fördjupning i tv-strategier och rörlig bild i de fem mediehusen. I kapitel 6 analyseras teknikens roll som drivkraft, både internt inom medieföretaget och i samhället i stort. I kapitel 7 analyseras de ekonomiska drivkrafterna och gamla och nya affärsmodeller. I kapitel 8 diskuteras resultaten utifrån teorier om medieutveckling och vad utvecklingen innebär för medieföretagen som institutioner.
Utgiven: 2011
ISBN: 9789186523251
Förlag: Nordicom
Format: Kartongbok
Språk: Svenska
Sidor: 175 st
Forskningsprojektet Flerkanalpublicering är ett försök att ta ett helhetsgrepp i beskrivningen av hur dagstidningar förvandlas till mediehus och av drivkrafterna bakom utvecklingen. Det är också ett försök att analysera hur de olika typerna av drivkrafter relaterar till varandra och hur detta förändrar strukturer och maktrelationer i medieföretagen. I kapitel 2 görs en genomgång av svensk och internationell forskning om flerkanalpublicering. I kapitel 3 redovisas mediehusens olika kanaler under 2009 utifrån en innehållsanalys av nyhetssajter och rapportering i branschpress. Dessutom presenteras de fem mediehus som är föremål för fallstudierna. I kapitel 4 analyseras mediehusens nätbaserade kanaler, främst utifrån de fem fallstudierna, och i kapitel 5 görs en särskild fördjupning i tv-strategier och rörlig bild i de fem mediehusen. I kapitel 6 analyseras teknikens roll som drivkraft, både internt inom medieföretaget och i samhället i stort. I kapitel 7 analyseras de ekonomiska drivkrafterna och gamla och nya affärsmodeller. I kapitel 8 diskuteras resultaten utifrån teorier om medieutveckling och vad utvecklingen innebär för medieföretagen som institutioner.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.