Den värdefulla praktiken : Yrkesetik i pedagogers vardag; Kennert Orlenius, Airi Bigsten; 2006
5+ säljare

Den värdefulla praktiken : Yrkesetik i pedagogers vardag Upplaga 1

av Kennert Orlenius, Airi Bigsten
Den här boken vill synliggöra och bidra till förståelsen av den moraliska dimensionen i verksamheten, främst i förskola och grundskola. Boken vill också visa på hur läraruppdraget kan tolkas och förstås utifrån de styrdokument som gäller och med hjälp av etiska begrepp och modeller, knutna till det område som ofta benämns värdegrunden.

Läs mer
Genom sina handlingar gestaltar läraren varje dag moral - direkt eller indirekt. Därför kan man tala om den värdefulla praktiken i dubbel bemärkelse. Lärare är ständigt ”in action” och får ofta fatta snabba beslut utan möjlighet till närmare reflektion. Den pedagogiska verksamheten präglas också av moraliska dilemman. Hur kan lärare hantera sådana situationer på ett ansvarsfullt sätt?

Om författarna
Kennert Orlenius är fil.dr i pedagogik. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning lika länge, numera vid Högskolan i Skövde.
Airi Bigsten har arbetat som förskollärare i Falköpings kommun under ca 25 år. Hon är doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet.
Den här boken vill synliggöra och bidra till förståelsen av den moraliska dimensionen i verksamheten, främst i förskola och grundskola. Boken vill också visa på hur läraruppdraget kan tolkas och förstås utifrån de styrdokument som gäller och med hjälp av etiska begrepp och modeller, knutna till det område som ofta benämns värdegrunden.

Läs mer
Genom sina handlingar gestaltar läraren varje dag moral - direkt eller indirekt. Därför kan man tala om den värdefulla praktiken i dubbel bemärkelse. Lärare är ständigt ”in action” och får ofta fatta snabba beslut utan möjlighet till närmare reflektion. Den pedagogiska verksamheten präglas också av moraliska dilemman. Hur kan lärare hantera sådana situationer på ett ansvarsfullt sätt?

Om författarna
Kennert Orlenius är fil.dr i pedagogik. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning lika länge, numera vid Högskolan i Skövde.
Airi Bigsten har arbetat som förskollärare i Falköpings kommun under ca 25 år. Hon är doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789188298850
Förlag: Runa
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 157 st
Den här boken vill synliggöra och bidra till förståelsen av den moraliska dimensionen i verksamheten, främst i förskola och grundskola. Boken vill också visa på hur läraruppdraget kan tolkas och förstås utifrån de styrdokument som gäller och med hjälp av etiska begrepp och modeller, knutna till det område som ofta benämns värdegrunden.

Läs mer
Genom sina handlingar gestaltar läraren varje dag moral - direkt eller indirekt. Därför kan man tala om den värdefulla praktiken i dubbel bemärkelse. Lärare är ständigt ”in action” och får ofta fatta snabba beslut utan möjlighet till närmare reflektion. Den pedagogiska verksamheten präglas också av moraliska dilemman. Hur kan lärare hantera sådana situationer på ett ansvarsfullt sätt?

Om författarna
Kennert Orlenius är fil.dr i pedagogik. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning lika länge, numera vid Högskolan i Skövde.
Airi Bigsten har arbetat som förskollärare i Falköpings kommun under ca 25 år. Hon är doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet.
Den här boken vill synliggöra och bidra till förståelsen av den moraliska dimensionen i verksamheten, främst i förskola och grundskola. Boken vill också visa på hur läraruppdraget kan tolkas och förstås utifrån de styrdokument som gäller och med hjälp av etiska begrepp och modeller, knutna till det område som ofta benämns värdegrunden.

Läs mer
Genom sina handlingar gestaltar läraren varje dag moral - direkt eller indirekt. Därför kan man tala om den värdefulla praktiken i dubbel bemärkelse. Lärare är ständigt ”in action” och får ofta fatta snabba beslut utan möjlighet till närmare reflektion. Den pedagogiska verksamheten präglas också av moraliska dilemman. Hur kan lärare hantera sådana situationer på ett ansvarsfullt sätt?

Om författarna
Kennert Orlenius är fil.dr i pedagogik. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning lika länge, numera vid Högskolan i Skövde.
Airi Bigsten har arbetat som förskollärare i Falköpings kommun under ca 25 år. Hon är doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet.
Begagnad bok
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar