Språk i samspel : retorik för pedagoger
Undervisning innebär stor del kommunikation i flera former, vilket gör språket till ett av lärarens mest centrala verktyg, oavsett specialisering, ämnesområde eller utbildningsnivå. Denna bok presenterar, utvecklar och kombinerar två olika synvinklar på språk och interaktion inom skolans miljö, specifikt ett retoriskt perspektiv och ett konversationsperspektiv. Dessa perspektiv har som mål att både ge en djupare förståelse för olika kommunikativa situationer i förskola, grundskola och gymnasium, samt att göra lärare medvetna om vilka verktyg de kan utnyttja. Boken varvar teori med praktik genom att koppla forskning till arbetsmodeller och konkreta råd.
Här presenteras klassisk retorik, olika retoriska förutsättningar, samt konsten att ge och motta feedback. Dessutom framhävs olika aspekter av konversation, grundläggande konversationsanalys, samt olika språkmönster som läraren använder i sin yrkesroll. Boken innehåller också uppgifter för reflektion eller gruppdiskussion.
"Språk i samspel. Retorik för pedagoger" riktar sig till dig som studerar på lärarutbildningen, redan aktiva lärare och pedagoger, samt alla som är intresserade. Boken är användbar både som kurslitteratur och för självstudier. Författarna undervisar i kurser om retorik och muntlig framställning inom lärarutbildningen, samt verkar även som forskare och författare inom retorik, konversation, interaktion i lärandesituationer och mönster för text och tal.
Undervisning innebär stor del kommunikation i flera former, vilket gör språket till ett av lärarens mest centrala verktyg, oavsett specialisering, ämnesområde eller utbildningsnivå. Denna bok presenterar, utvecklar och kombinerar två olika synvinklar på språk och interaktion inom skolans miljö, specifikt ett retoriskt perspektiv och ett konversationsperspektiv. Dessa perspektiv har som mål att både ge en djupare förståelse för olika kommunikativa situationer i förskola, grundskola och gymnasium, samt att göra lärare medvetna om vilka verktyg de kan utnyttja. Boken varvar teori med praktik genom att koppla forskning till arbetsmodeller och konkreta råd.
Här presenteras klassisk retorik, olika retoriska förutsättningar, samt konsten att ge och motta feedback. Dessutom framhävs olika aspekter av konversation, grundläggande konversationsanalys, samt olika språkmönster som läraren använder i sin yrkesroll. Boken innehåller också uppgifter för reflektion eller gruppdiskussion.
"Språk i samspel. Retorik för pedagoger" riktar sig till dig som studerar på lärarutbildningen, redan aktiva lärare och pedagoger, samt alla som är intresserade. Boken är användbar både som kurslitteratur och för självstudier. Författarna undervisar i kurser om retorik och muntlig framställning inom lärarutbildningen, samt verkar även som forskare och författare inom retorik, konversation, interaktion i lärandesituationer och mönster för text och tal.