Den gustavianska konsten : signums svenska konsthistoria; Göran Alm, Nils-Arvid Bringéus, Jakob Christensson, Michael Ernstell, Inger Estham, Pontus Grate, Johan Knutsson, Magnus Olausson, Rose-Marie Söderström, Annika Tegnér, Astrid Tydén-Jordan, Anna Greta Wahlberg; 2010

Den gustavianska konsten : signums svenska konsthistoria Upplaga 1

av Göran Alm, Nils-Arvid Bringéus, Jakob Christensson, Michael Ernstell, Inger Estham
m.fl.
Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789187896361
Förlag: Bokförlaget Atlantis
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 510 st
Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)