Att leda förändringsarbete i förskola och skola : från motstånd till möjlighet; Peter Fowelin; 2024
endast ny

Att leda förändringsarbete i förskola och skola : från motstånd till möjlighet Upplaga 3

av Peter Fowelin
Hur skapar vi en förändringsbenägen kultur?

Ny, utökad och reviderad utgåva av Peter Fowelins uppskattade ledarskapsbok för skola och förskola.

När motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet...
Vi har ett stort förändringstryck i skola och förskola. Det är välkänt hos alla med ledarpositioner i skola och förskola. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Den här boken handlar om hur man tar sig förbi hindren och skapar hållbar utveckling och förändring.

kan nycklarna vara ett lösningsfokuserat ledarskap med ökad delaktighet.
Peter Fowelin går igenom olika ledarskapsmodeller i direkt relation till skolans och förskolans unika förutsättningar och tar ut riktningen för den lärande organisationen. Det handlar bl a om att skapa förutsättningar för effektiva arbetslag och en organisation där kedjan ledning, arbetslag och lärare håller ihop. I boken lyfts bl a det lösningsfokuserade ledarskapet där att det handlar om att alltid vara beredd på motgångar, men utmana sig själv att se lösningar istället för hinder.

En bok med olika verktyg för ett hållbart och autentiskt ledarskap
Hur ska en bra skolledare vara? Och hur ska hen hålla? Boken tar även upp frågor som hur vi byter stress mot fokus och hur man kan organisera sitt arbete på hjärnans villkor. Den är också full av olika verktyg, så som hur man får andra att utvecklas.

Betyg 4 - Mycket bra!
Det är uppenbart att författaren vet vad han talar om och att det inte finns någon universell lösning på vad som händer den som leder skola eller förskola i förändring, vilket alla skolledare, i olika omfattning, gör. // Fowelin väjer inte för svåra frågor, men förmedlar tillförsikt och tro på att det mesta, också hos ledare, går att utveckla. 60 intressanta referenshänvisningar avslutar denna utmärkta ledarskapsbok.
Jan Hansson, lektör, Btj-häftet nr 7, 2024.

Om författaren
Peter Fowelin är organisationskonsult med en bakgrund som so-lärare, projektledare och chef. Han är också föreläsare, författare och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor.

Innehållsförteckning
1 | Förändring och lärande
2 | Konsten att lyckas förändra
3 | Att organisera för förändring
4 | Länken mellan ledning och lärare
5 | Från vision till verklighet
6 | Utvecklas som ledare
7 | Från stress till fokus och hållbart lärande
8 | Avslutning

 

 

 

 

 
Hur skapar vi en förändringsbenägen kultur?

Ny, utökad och reviderad utgåva av Peter Fowelins uppskattade ledarskapsbok för skola och förskola.

När motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet...
Vi har ett stort förändringstryck i skola och förskola. Det är välkänt hos alla med ledarpositioner i skola och förskola. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Den här boken handlar om hur man tar sig förbi hindren och skapar hållbar utveckling och förändring.

kan nycklarna vara ett lösningsfokuserat ledarskap med ökad delaktighet.
Peter Fowelin går igenom olika ledarskapsmodeller i direkt relation till skolans och förskolans unika förutsättningar och tar ut riktningen för den lärande organisationen. Det handlar bl a om att skapa förutsättningar för effektiva arbetslag och en organisation där kedjan ledning, arbetslag och lärare håller ihop. I boken lyfts bl a det lösningsfokuserade ledarskapet där att det handlar om att alltid vara beredd på motgångar, men utmana sig själv att se lösningar istället för hinder.

En bok med olika verktyg för ett hållbart och autentiskt ledarskap
Hur ska en bra skolledare vara? Och hur ska hen hålla? Boken tar även upp frågor som hur vi byter stress mot fokus och hur man kan organisera sitt arbete på hjärnans villkor. Den är också full av olika verktyg, så som hur man får andra att utvecklas.

Betyg 4 - Mycket bra!
Det är uppenbart att författaren vet vad han talar om och att det inte finns någon universell lösning på vad som händer den som leder skola eller förskola i förändring, vilket alla skolledare, i olika omfattning, gör. // Fowelin väjer inte för svåra frågor, men förmedlar tillförsikt och tro på att det mesta, också hos ledare, går att utveckla. 60 intressanta referenshänvisningar avslutar denna utmärkta ledarskapsbok.
Jan Hansson, lektör, Btj-häftet nr 7, 2024.

Om författaren
Peter Fowelin är organisationskonsult med en bakgrund som so-lärare, projektledare och chef. Han är också föreläsare, författare och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor.

Innehållsförteckning
1 | Förändring och lärande
2 | Konsten att lyckas förändra
3 | Att organisera för förändring
4 | Länken mellan ledning och lärare
5 | Från vision till verklighet
6 | Utvecklas som ledare
7 | Från stress till fokus och hållbart lärande
8 | Avslutning

 

 

 

 

 
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789188149930
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 216 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2017)
från 179 kr
Upplaga 1 (2012)
från 165 kr
Upplaga 3 (2024)
331 kr (endast ny)
Hur skapar vi en förändringsbenägen kultur?

Ny, utökad och reviderad utgåva av Peter Fowelins uppskattade ledarskapsbok för skola och förskola.

När motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet...
Vi har ett stort förändringstryck i skola och förskola. Det är välkänt hos alla med ledarpositioner i skola och förskola. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Den här boken handlar om hur man tar sig förbi hindren och skapar hållbar utveckling och förändring.

kan nycklarna vara ett lösningsfokuserat ledarskap med ökad delaktighet.
Peter Fowelin går igenom olika ledarskapsmodeller i direkt relation till skolans och förskolans unika förutsättningar och tar ut riktningen för den lärande organisationen. Det handlar bl a om att skapa förutsättningar för effektiva arbetslag och en organisation där kedjan ledning, arbetslag och lärare håller ihop. I boken lyfts bl a det lösningsfokuserade ledarskapet där att det handlar om att alltid vara beredd på motgångar, men utmana sig själv att se lösningar istället för hinder.

En bok med olika verktyg för ett hållbart och autentiskt ledarskap
Hur ska en bra skolledare vara? Och hur ska hen hålla? Boken tar även upp frågor som hur vi byter stress mot fokus och hur man kan organisera sitt arbete på hjärnans villkor. Den är också full av olika verktyg, så som hur man får andra att utvecklas.

Betyg 4 - Mycket bra!
Det är uppenbart att författaren vet vad han talar om och att det inte finns någon universell lösning på vad som händer den som leder skola eller förskola i förändring, vilket alla skolledare, i olika omfattning, gör. // Fowelin väjer inte för svåra frågor, men förmedlar tillförsikt och tro på att det mesta, också hos ledare, går att utveckla. 60 intressanta referenshänvisningar avslutar denna utmärkta ledarskapsbok.
Jan Hansson, lektör, Btj-häftet nr 7, 2024.

Om författaren
Peter Fowelin är organisationskonsult med en bakgrund som so-lärare, projektledare och chef. Han är också föreläsare, författare och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor.

Innehållsförteckning
1 | Förändring och lärande
2 | Konsten att lyckas förändra
3 | Att organisera för förändring
4 | Länken mellan ledning och lärare
5 | Från vision till verklighet
6 | Utvecklas som ledare
7 | Från stress till fokus och hållbart lärande
8 | Avslutning

 

 

 

 

 
Hur skapar vi en förändringsbenägen kultur?

Ny, utökad och reviderad utgåva av Peter Fowelins uppskattade ledarskapsbok för skola och förskola.

När motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet...
Vi har ett stort förändringstryck i skola och förskola. Det är välkänt hos alla med ledarpositioner i skola och förskola. Och ändå kör många initiativ till förändring fast. Motstånd och andra hinder sätter käppar i hjulet. Den här boken handlar om hur man tar sig förbi hindren och skapar hållbar utveckling och förändring.

kan nycklarna vara ett lösningsfokuserat ledarskap med ökad delaktighet.
Peter Fowelin går igenom olika ledarskapsmodeller i direkt relation till skolans och förskolans unika förutsättningar och tar ut riktningen för den lärande organisationen. Det handlar bl a om att skapa förutsättningar för effektiva arbetslag och en organisation där kedjan ledning, arbetslag och lärare håller ihop. I boken lyfts bl a det lösningsfokuserade ledarskapet där att det handlar om att alltid vara beredd på motgångar, men utmana sig själv att se lösningar istället för hinder.

En bok med olika verktyg för ett hållbart och autentiskt ledarskap
Hur ska en bra skolledare vara? Och hur ska hen hålla? Boken tar även upp frågor som hur vi byter stress mot fokus och hur man kan organisera sitt arbete på hjärnans villkor. Den är också full av olika verktyg, så som hur man får andra att utvecklas.

Betyg 4 - Mycket bra!
Det är uppenbart att författaren vet vad han talar om och att det inte finns någon universell lösning på vad som händer den som leder skola eller förskola i förändring, vilket alla skolledare, i olika omfattning, gör. // Fowelin väjer inte för svåra frågor, men förmedlar tillförsikt och tro på att det mesta, också hos ledare, går att utveckla. 60 intressanta referenshänvisningar avslutar denna utmärkta ledarskapsbok.
Jan Hansson, lektör, Btj-häftet nr 7, 2024.

Om författaren
Peter Fowelin är organisationskonsult med en bakgrund som so-lärare, projektledare och chef. Han är också föreläsare, författare och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor.

Innehållsförteckning
1 | Förändring och lärande
2 | Konsten att lyckas förändra
3 | Att organisera för förändring
4 | Länken mellan ledning och lärare
5 | Från vision till verklighet
6 | Utvecklas som ledare
7 | Från stress till fokus och hållbart lärande
8 | Avslutning

 

 

 

 

 
Ny bok
315 kr331 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
315 kr331 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)