Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund; Jesper Falkheimer, Centrum för Danmarksstudier; 2004
Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund; Jesper Falkheimer, Centrum för Danmarksstudier; 2004

Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund Upplaga 1

av Jesper Falkheimer, Centrum för Danmarksstudier

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2004
  • ISBN: 9789170610080
  • Sidor: 244 st
  • Förlag: Makadam förlag
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

När Öresundsbron invigdes år 2000 nådde förväntningarna på dansk-svensk integration sin kulmen. Prognoser och framtidsspekulationer haglade. Nyhetsbrev, reklamkampanjer, webbplatser och konferenser producerades på löpande band. Öresundsbron förenade Öresundsregionen. Öresundsregionen förenade skåningar och själlänningar. Tillsammans skulle de forna broderfolken skapa en gemensam transnationell identitet. Massmedierna hade och har en central roll för denna process, dels genom sina retoriska berättelser om Öresundsregionen, dels genom ett stort antal satsningar på nya medier med Öresund som marknad. Mediernas gestaltningar är beroende av en mängd olika faktorer. I denna avhandling analyseras särskilt vilken betydelse professionella källor har haft. Under de senaste decennierna har alltfler samhällsaktörer insett journalistikens betydelse för opinionsbildning och förtroendeskapande, samtidigt som medieföretag blivit alltmer marknadsstyrda och utsatta för konkurrens. Genom välgenomtänkta PR-strategier utmanar företag, myndigheter och andra organisationer journalistikens beskrivningsprivilegium. I avhandlingen analyseras dels vilka strategier som använts för att gestalta och konstruera Öresundsregionen, dels de föreställningar som dominerat i den regionala dagspressen. Den senmoderna samhällsutvecklingen och dansksvenska massmediestrukturen utgör sammanhang.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund (2004)

I april 2004 släpptes boken Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund skriven av Jesper Falkheimer, Centrum för Danmarksstudier. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 244 sidor djupgående information om media och kommunikation. Förlaget bakom boken är Makadam förlag som har sitt säte i Göteborg.

Köp boken Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund på Studentapan och spara pengar.

Referera till Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund (Upplaga 1)

Harvard

Falkheimer, J. & Danmarksstudier, C. för (2004). Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund. 1:a uppl. Makadam förlag.

Oxford

Falkheimer, Jesper & Danmarksstudier, Centrum för, Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund, 1 uppl. (Makadam förlag, 2004).

APA

Falkheimer, J., & Danmarksstudier, C. för. (2004). Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund (1:a uppl.). Makadam förlag.

Vancouver

Falkheimer J, Danmarksstudier C för. Att gestalta en region : källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund. 1:a uppl. Makadam förlag; 2004.

Köp boken

Helt ny

152 kr