Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård Upplaga 1
Senare års rationaliseringar inom hälso- och sjukvården kunde genomföras tack vare bland annat en konsekvent och långt driven decentralisering av vårdorganisationen. Vården har ekonomiserats, vilket gjort vårdpersonalen kostnadsmedveten och man utför idag sina arbetsuppgifter till lägsta möjliga kostnad. Decentraliseringen medför tyvärr också att den egna enheten prioriteras framför helheten. Man gör sina uppgifter på rätt sätt, det vill säga kostnadseffektivt, men det finns ingen avstämning om man alltid utför rätt uppgifter. Att utveckla vårdkedjor behöver inte alltid innebära att sjukvården arbetar med uttalad patientfokusering. Det är snarare vanligare att hittillsvarande processutveckling har haft ambitionen att effektivisera och rationalisera verksamheten. Nu står vi inför ett genombrott för ”vårdkonsumism” där patienterna kommer att ställa krav på att sjukvården organiserar sig för patienternas bästa och inte för att tillfredsställa personalens behov. När man betraktar hälso- och sjukvården ur ett horisontellt perspektiv, det vill säga följer patientens kontakter med olika vårdgivare, upptäcker man orimligheter som är resultat av en vertikalt uppbyggd och styrd sjukvårdsorganisation. Bristande kommunikation mellan enheter innebär att vårdpersonal ägnar sig åt kontroller, väntan, omarbete och andra icke-värdeskapande aktiviteter. Allt fler i vården reagerar på denna ”baksida” av decentraliseringen, vilket förklarar det ökade intresset för vårdkedjor och patientfokuserade organisationslösningar. Syftet med boken är att inspirera och ge konkreta tips till utvecklingsarbete av vårdkedjor, samt att detta arbete inte stannar i projektstadiet utan att även vårdens ledning och organisation förändras för att kunna möta de nya kraven. - som projektansvarig driva och leda vårdkedjeprojekt - utveckla och anpassa tekniker/metod för utvecklingsarbetet av vårdkedjor - utbilda arbetsgrupper och handleda projektledare. Andra upplagan
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1997
ISBN: 9789144020105
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 104 st
Senare års rationaliseringar inom hälso- och sjukvården kunde genomföras tack vare bland annat en konsekvent och långt driven decentralisering av vårdorganisationen. Vården har ekonomiserats, vilket gjort vårdpersonalen kostnadsmedveten och man utför idag sina arbetsuppgifter till lägsta möjliga kostnad. Decentraliseringen medför tyvärr också att den egna enheten prioriteras framför helheten. Man gör sina uppgifter på rätt sätt, det vill säga kostnadseffektivt, men det finns ingen avstämning om man alltid utför rätt uppgifter. Att utveckla vårdkedjor behöver inte alltid innebära att sjukvården arbetar med uttalad patientfokusering. Det är snarare vanligare att hittillsvarande processutveckling har haft ambitionen att effektivisera och rationalisera verksamheten. Nu står vi inför ett genombrott för ”vårdkonsumism” där patienterna kommer att ställa krav på att sjukvården organiserar sig för patienternas bästa och inte för att tillfredsställa personalens behov. När man betraktar hälso- och sjukvården ur ett horisontellt perspektiv, det vill säga följer patientens kontakter med olika vårdgivare, upptäcker man orimligheter som är resultat av en vertikalt uppbyggd och styrd sjukvårdsorganisation. Bristande kommunikation mellan enheter innebär att vårdpersonal ägnar sig åt kontroller, väntan, omarbete och andra icke-värdeskapande aktiviteter. Allt fler i vården reagerar på denna ”baksida” av decentraliseringen, vilket förklarar det ökade intresset för vårdkedjor och patientfokuserade organisationslösningar. Syftet med boken är att inspirera och ge konkreta tips till utvecklingsarbete av vårdkedjor, samt att detta arbete inte stannar i projektstadiet utan att även vårdens ledning och organisation förändras för att kunna möta de nya kraven. - som projektansvarig driva och leda vårdkedjeprojekt - utveckla och anpassa tekniker/metod för utvecklingsarbetet av vårdkedjor - utbilda arbetsgrupper och handleda projektledare. Andra upplagan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.