Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård; Bengt Åhgren; 1997
Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård; Bengt Åhgren; 1997

Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård Upplaga 1

av Bengt Åhgren

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 1997
  • ISBN: 9789144020105
  • Sidor: 104 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: E-bok
  • Språk: Svenska

Om boken

Senare års rationaliseringar inom hälso- och sjukvården kunde genomföras tack vare bland annat en konsekvent och långt driven decentralisering av vårdorganisationen. Vården har ekonomiserats, vilket gjort vårdpersonalen kostnadsmedveten och man utför idag sina arbetsuppgifter till lägsta möjliga kostnad. Decentraliseringen medför tyvärr också att den egna enheten prioriteras framför helheten. Man gör sina uppgifter på rätt sätt, det vill säga kostnadseffektivt, men det finns ingen avstämning om man alltid utför rätt uppgifter. Att utveckla vårdkedjor behöver inte alltid innebära att sjukvården arbetar med uttalad patientfokusering. Det är snarare vanligare att hittillsvarande processutveckling har haft ambitionen att effektivisera och rationalisera verksamheten. Nu står vi inför ett genombrott för ”vårdkonsumism” där patienterna kommer att ställa krav på att sjukvården organiserar sig för patienternas bästa och inte för att tillfredsställa personalens behov. När man betraktar hälso- och sjukvården ur ett horisontellt perspektiv, det vill säga följer patientens kontakter med olika vårdgivare, upptäcker man orimligheter som är resultat av en vertikalt uppbyggd och styrd sjukvårdsorganisation. Bristande kommunikation mellan enheter innebär att vårdpersonal ägnar sig åt kontroller, väntan, omarbete och andra icke-värdeskapande aktiviteter. Allt fler i vården reagerar på denna ”baksida” av decentraliseringen, vilket förklarar det ökade intresset för vårdkedjor och patientfokuserade organisationslösningar. Syftet med boken är att inspirera och ge konkreta tips till utvecklingsarbete av vårdkedjor, samt att detta arbete inte stannar i projektstadiet utan att även vårdens ledning och organisation förändras för att kunna möta de nya kraven. - som projektansvarig driva och leda vårdkedjeprojekt - utveckla och anpassa tekniker/metod för utvecklingsarbetet av vårdkedjor - utbilda arbetsgrupper och handleda projektledare. Andra upplagan

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård (1997)

I juni 1997 släpptes boken Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård skriven av Bengt Åhgren. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 104 sidor djupgående information om ledarskap. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård (Upplaga 1)

Harvard

Åhgren, B. (1997). Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Åhgren, Bengt, Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 1997).

APA

Åhgren, B. (1997). Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Åhgren B. Vårdkedjan - Vårdkonsumism och patientfokusering processinriktar sjukvård. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 1997.

Tillfälligt slut

Bevaka boken och få meddelande när den är tillgänglig igen.