Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola; Tomas Englund, Eva Forsberg; 2012
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola; Tomas Englund, Eva Forsberg; 2012

Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola Upplaga 1

av Tomas Englund, Eva Forsberg

5.0 (2)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2012
  • ISBN: 9789147099856
  • Sidor: 315 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag. Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap? I boken diskuteras också frågorna: Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna? Hur kan kunskap organiseras och undervisas om? Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla? Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola. Om författarna: Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola (2012)

I januari 2012 släpptes boken Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola skriven av Tomas Englund, Eva Forsberg. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 315 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola på Studentapan och spara pengar.

Referera till Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola (Upplaga 1)

Harvard

Englund, T. & Forsberg, E. (2012). Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Englund, Tomas & Forsberg, Eva, Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, 1 uppl. (Liber, 2012).

APA

Englund, T., & Forsberg, E. (2012). Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Englund T, Forsberg E. Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. 1:a uppl. Liber; 2012.

Köp boken

279 kr