Utveckla matematiskt tänkande Elevhäfte B, 0-100 : Lågstadiet Upplaga 1
De kunskaper som elever har i matematik när de börjar årskurs 1och som de utvecklar under lågstadietiden har enligt forskning visat sig ha mycket stor betydelse för den fortsatta kunskapsutvecklingen i matematik genom hela grundskolan. Boken innehåller därför strukturerade förslag på aktiviteter avsedda för extra anpassningar och särskilt stöd i matematik under de första skolåren.
I Utveckla matematiskt tänkande läggs stor vikt vid lärarens dialog med eleverna och att eleverna får utveckla sitt ordförråd och sin språkliga uttrycksförmåga.
Innehåll:
Inledning med fokus på undervisning och lärande Undervisningsaktiviteter:
A Talområde 0 – 10
B Talområde 0–100
C Ordproblem
D Subitisering, tabellkunskaper, räknestrategier Forskning och matematikdidatktik Kopieringsunderlag
Till aktiviteterna för Talområde 0–10 och Talområde 0–100 finns tillhörande elevhäften. Elevhäftena fyller en viktig funktion eftersom de kan ge en samlad bild av lärandet för eleven och gör att ni kan återkoppla till tidigare moment på ett enkelt sätt.
Innehållet baseras på aktuell forskning om kritiska faktorer i den tidiga matematikutvecklingen samt beprövade erfarenheter av undervisning med elever i riskzonen för utveckling av matematiksvårigheter. Indikationer på behov av stödinsatser kan komma från förskoleklassen, dina egna observationer eller bedömningar utifrån Skolverkets nationella bedömningsstöd i taluppfattning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2025
ISBN: 9789127467194
Förlag: Natur & Kultur Läromedel och Akademi
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 32 st
De kunskaper som elever har i matematik när de börjar årskurs 1och som de utvecklar under lågstadietiden har enligt forskning visat sig ha mycket stor betydelse för den fortsatta kunskapsutvecklingen i matematik genom hela grundskolan. Boken innehåller därför strukturerade förslag på aktiviteter avsedda för extra anpassningar och särskilt stöd i matematik under de första skolåren.
I Utveckla matematiskt tänkande läggs stor vikt vid lärarens dialog med eleverna och att eleverna får utveckla sitt ordförråd och sin språkliga uttrycksförmåga.
Innehåll:
Inledning med fokus på undervisning och lärande Undervisningsaktiviteter:
A Talområde 0 – 10
B Talområde 0–100
C Ordproblem
D Subitisering, tabellkunskaper, räknestrategier Forskning och matematikdidatktik Kopieringsunderlag
Till aktiviteterna för Talområde 0–10 och Talområde 0–100 finns tillhörande elevhäften. Elevhäftena fyller en viktig funktion eftersom de kan ge en samlad bild av lärandet för eleven och gör att ni kan återkoppla till tidigare moment på ett enkelt sätt.
Innehållet baseras på aktuell forskning om kritiska faktorer i den tidiga matematikutvecklingen samt beprövade erfarenheter av undervisning med elever i riskzonen för utveckling av matematiksvårigheter. Indikationer på behov av stödinsatser kan komma från förskoleklassen, dina egna observationer eller bedömningar utifrån Skolverkets nationella bedömningsstöd i taluppfattning.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.