Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens; Per-Arne Karlsson; 2015
Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens; Per-Arne Karlsson; 2015

Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens

av Per-Arne Karlsson

  • Utgiven: 2015
  • ISBN: 9789198194753
  • Sidor: 242 st
  • Förlag: Stockholm University
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Varför behöver ett modernt samhälle historia i skolan? Sedan 1800-talets slut har detta – på båda sidor av Atlanten – motiverats med behovet av en medborgarbildning i ett demokratiskt samhälle. Men oftast har elever bara ägnat sig åt att minnas och reproducera skolböckernas historier. Per-Arne Karlsson visar dock att den internationella forskningen kring undervisning och lärande i historia gjort stora framsteg alltsedan de liberala 1960- och 70-talen. Strävan efter förnyelse i klassrummen gick hand i hand med alltfler forskares intresse för vad som hände i dessa klassrum. Man konstaterade att elever faktiskt kan"tänka historia". Men detta är en kreativ process som kräver särskilda redskap och situationer. Det är en kreativ process som involverar både tankar och känslor i dialog med omgivningen. Historisk bildning fordrar både kunskap om "historiens historier" och förmågor att analysera dessa. Det fordrar en narrativ kompetens som involverar såväl identifikation med kulturarv som förmågan till emancipation. Boken visar hur forskningen utvecklat en begreppsapparat, ett språk, för att beskriva och utveckla dessa processer. Rollövningar är en sådan undervisningsform som forskningen intresserat sig för. Författaren bidrar här med två egna undersökningar. Rollövningar fungerar som ramberättelser och öppna referensramar för flerperspektivism. Per-Arne Karlsson är docent i ämnesdidaktik med inriktning historia vid Stockholms universitet. Han har varit verksam dels som forskare i historia och didaktik, dels som lärare inom grund- och gymnasieskolan samt inom högskola- och universitet. Han har även arbetat som författare till läroböcker i historia.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens (2015)

I september 2015 släpptes boken Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens skriven av Per-Arne Karlsson. Den är skriven på svenska och består av 242 sidor djupgående information om historia och arkeologi. Förlaget bakom boken är Stockholm University.

Köp boken Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens på Studentapan och spara pengar.

Referera till Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens

Harvard

Karlsson, P.-A. (2015). Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens. Stockholm University.

Oxford

Karlsson, Per-Arne, Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens (Stockholm University, 2015).

APA

Karlsson, P.-A. (2015). Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens. Stockholm University.

Vancouver

Karlsson PA. Undervisning och lärande i historia : ett kreativt rum för narrativ kompetens. Stockholm University; 2015.

Köp boken

Helt ny

133 kr