Seminarieboken : att skriva, presentera och opponera Upplaga 2
Seminariemetoden blir en allt mer frekvent pedagogisk metod vid högskolor och universitet. Denna form av lärande innebär att studenter producerar rapporter och uppsatser, presenterar dessa och diskuterar och kritiserar sina kamraters arbete. "Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera" är en omfattande resurs som behandlar alla aspekter av seminarieprocessen. Den baseras på ett vetenskapligt synsätt och vetenskapliga metoder.
Boken strävar efter att med tydliga och enkla instruktioner ge vägledning och tips om hur studenter kan strukturera och genomföra sitt uppsatsarbete. Den behandlar dessutom frågor kring format och layout, hur man bäst presenterar sitt arbete, hur man kritiskt granskar andras arbeten, akademisk hederlighet och kriterier för bedömning av uppsatser.
"Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera" är designad för att vara en viktig resurs på grundnivå inom högskole- och universitetsutbildningar, samt inom andra eftergymnasiala studier. Den erbjuder konkreta verktyg och råd för att framgångsrikt navigera i seminariebaserade utbildningsmiljöer.
Seminariemetoden blir en allt mer frekvent pedagogisk metod vid högskolor och universitet. Denna form av lärande innebär att studenter producerar rapporter och uppsatser, presenterar dessa och diskuterar och kritiserar sina kamraters arbete. "Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera" är en omfattande resurs som behandlar alla aspekter av seminarieprocessen. Den baseras på ett vetenskapligt synsätt och vetenskapliga metoder.
Boken strävar efter att med tydliga och enkla instruktioner ge vägledning och tips om hur studenter kan strukturera och genomföra sitt uppsatsarbete. Den behandlar dessutom frågor kring format och layout, hur man bäst presenterar sitt arbete, hur man kritiskt granskar andras arbeten, akademisk hederlighet och kriterier för bedömning av uppsatser.
"Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera" är designad för att vara en viktig resurs på grundnivå inom högskole- och universitetsutbildningar, samt inom andra eftergymnasiala studier. Den erbjuder konkreta verktyg och råd för att framgångsrikt navigera i seminariebaserade utbildningsmiljöer.