endast ny
Ukraina och informationskrigets nya vägar: Sociala medier, krigsrapportering och desinformation Upplaga 1
Sociala medier spelar en central roll i nyhetsflödet från kriget i Ukraina. Både som källor och som plattformar för distribution och cirkulation av innehåll. I de sociala medieflödena finns viktiga vittnesskildringar från människor som befinner sig i krigets centrum, men också desinformation och konspirationsteorier. I Ukraina har den sociala medieplattformen Telegram blivit den viktigaste källan till information för många människor, trots att den har ryska rötter. Den här boken undersöker nyhetsflödet från kriget i Ukraina, men också människors medieanvändning och förtroende för den information de möter genom olika typer av medier. Den är resultatet av ett samarbete mellan svenska och ukrainska forskare som analyserat tusentals artiklar och uppdateringar på sociala medier, gjort intervjuer med medieanvändare i Ukraina, och analyserat svenska folkets nyhetskonsumtion. Allt detta lägger grunden för en analys av ett nytt och framväxande hybridmediesystem, där traditionella, alternativa, och sociala medier konkurrerar om människors uppmärksamhet, men också ger olika bilder av krigets orsaker och konsekvenser.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789189504745
Förlag: Södertörns högskola
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 183 st
Sociala medier spelar en central roll i nyhetsflödet från kriget i Ukraina. Både som källor och som plattformar för distribution och cirkulation av innehåll. I de sociala medieflödena finns viktiga vittnesskildringar från människor som befinner sig i krigets centrum, men också desinformation och konspirationsteorier. I Ukraina har den sociala medieplattformen Telegram blivit den viktigaste källan till information för många människor, trots att den har ryska rötter. Den här boken undersöker nyhetsflödet från kriget i Ukraina, men också människors medieanvändning och förtroende för den information de möter genom olika typer av medier. Den är resultatet av ett samarbete mellan svenska och ukrainska forskare som analyserat tusentals artiklar och uppdateringar på sociala medier, gjort intervjuer med medieanvändare i Ukraina, och analyserat svenska folkets nyhetskonsumtion. Allt detta lägger grunden för en analys av ett nytt och framväxande hybridmediesystem, där traditionella, alternativa, och sociala medier konkurrerar om människors uppmärksamhet, men också ger olika bilder av krigets orsaker och konsekvenser.
161 kr169 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.