Två kommunala rum : ledningsarbete i genusmärkta tekniska respektive omsorgs- och utbildningsverksamheter; Tina Forsberg Kankkunen; 2015
spara 20%
2 säljare

Två kommunala rum : ledningsarbete i genusmärkta tekniska respektive omsorgs- och utbildningsverksamheter

av Tina Forsberg Kankkunen
Det övergripande syftet med avhandlingen är att beskriva och i viss mån förklara hur ledning formas i kvinnodominerad omsorgs- och utbildningsverksamhet och mansdominerad teknisk verksamhet och hur den bidrar till att skapa och reproducera en genusordning i kommunala organisationer. Detta görs genom att intervjua kvinnliga och manliga enhetschefer inom såväl omsorgs- och utbildningsverksamhet som teknisk verksamhet. Enhetschefernas ledningsarbete problematiseras även i förhållande till aktiviteter på andra organisatoriska nivåer, den operativa respektive den strategiska. De teoretiska fält som har använts i studien rör framför allt organisation och genus. Studien beskriver att maktstrukturer som genus påverkar ledningens konstruktion. Ledningsarbetets metoder och förutsättningar skiljer sig mellan genusmärkta omsorgs- och utbildningsverksamheter och tekniska verksamheter. Exempelvis har omsorgs- och utbildningsverksamheter sämre förutsättningar för ett socialt samspel mellan organisatoriska nivåer än tekniska verksamheter. De olika förutsättningarna för ledningsarbetet innebär att enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter har svårare att stödja personal på den operativa nivån än enhetschefer i tekniska verksamheter. Dessutom har enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter svårare att aktivt synliggöra behov för högre ledningsnivåer och påverka den kommunala beslutsprocessen än enhetschefer i tekniska verksamheter. När enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter är separerade från beslutsprocessen kan genusordningen i kommunala organisationer reproduceras relativt osynligt.
Det övergripande syftet med avhandlingen är att beskriva och i viss mån förklara hur ledning formas i kvinnodominerad omsorgs- och utbildningsverksamhet och mansdominerad teknisk verksamhet och hur den bidrar till att skapa och reproducera en genusordning i kommunala organisationer. Detta görs genom att intervjua kvinnliga och manliga enhetschefer inom såväl omsorgs- och utbildningsverksamhet som teknisk verksamhet. Enhetschefernas ledningsarbete problematiseras även i förhållande till aktiviteter på andra organisatoriska nivåer, den operativa respektive den strategiska. De teoretiska fält som har använts i studien rör framför allt organisation och genus. Studien beskriver att maktstrukturer som genus påverkar ledningens konstruktion. Ledningsarbetets metoder och förutsättningar skiljer sig mellan genusmärkta omsorgs- och utbildningsverksamheter och tekniska verksamheter. Exempelvis har omsorgs- och utbildningsverksamheter sämre förutsättningar för ett socialt samspel mellan organisatoriska nivåer än tekniska verksamheter. De olika förutsättningarna för ledningsarbetet innebär att enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter har svårare att stödja personal på den operativa nivån än enhetschefer i tekniska verksamheter. Dessutom har enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter svårare att aktivt synliggöra behov för högre ledningsnivåer och påverka den kommunala beslutsprocessen än enhetschefer i tekniska verksamheter. När enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter är separerade från beslutsprocessen kan genusordningen i kommunala organisationer reproduceras relativt osynligt.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789186071141
Förlag: Stockholm University
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 166 st
Det övergripande syftet med avhandlingen är att beskriva och i viss mån förklara hur ledning formas i kvinnodominerad omsorgs- och utbildningsverksamhet och mansdominerad teknisk verksamhet och hur den bidrar till att skapa och reproducera en genusordning i kommunala organisationer. Detta görs genom att intervjua kvinnliga och manliga enhetschefer inom såväl omsorgs- och utbildningsverksamhet som teknisk verksamhet. Enhetschefernas ledningsarbete problematiseras även i förhållande till aktiviteter på andra organisatoriska nivåer, den operativa respektive den strategiska. De teoretiska fält som har använts i studien rör framför allt organisation och genus. Studien beskriver att maktstrukturer som genus påverkar ledningens konstruktion. Ledningsarbetets metoder och förutsättningar skiljer sig mellan genusmärkta omsorgs- och utbildningsverksamheter och tekniska verksamheter. Exempelvis har omsorgs- och utbildningsverksamheter sämre förutsättningar för ett socialt samspel mellan organisatoriska nivåer än tekniska verksamheter. De olika förutsättningarna för ledningsarbetet innebär att enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter har svårare att stödja personal på den operativa nivån än enhetschefer i tekniska verksamheter. Dessutom har enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter svårare att aktivt synliggöra behov för högre ledningsnivåer och påverka den kommunala beslutsprocessen än enhetschefer i tekniska verksamheter. När enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter är separerade från beslutsprocessen kan genusordningen i kommunala organisationer reproduceras relativt osynligt.
Det övergripande syftet med avhandlingen är att beskriva och i viss mån förklara hur ledning formas i kvinnodominerad omsorgs- och utbildningsverksamhet och mansdominerad teknisk verksamhet och hur den bidrar till att skapa och reproducera en genusordning i kommunala organisationer. Detta görs genom att intervjua kvinnliga och manliga enhetschefer inom såväl omsorgs- och utbildningsverksamhet som teknisk verksamhet. Enhetschefernas ledningsarbete problematiseras även i förhållande till aktiviteter på andra organisatoriska nivåer, den operativa respektive den strategiska. De teoretiska fält som har använts i studien rör framför allt organisation och genus. Studien beskriver att maktstrukturer som genus påverkar ledningens konstruktion. Ledningsarbetets metoder och förutsättningar skiljer sig mellan genusmärkta omsorgs- och utbildningsverksamheter och tekniska verksamheter. Exempelvis har omsorgs- och utbildningsverksamheter sämre förutsättningar för ett socialt samspel mellan organisatoriska nivåer än tekniska verksamheter. De olika förutsättningarna för ledningsarbetet innebär att enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter har svårare att stödja personal på den operativa nivån än enhetschefer i tekniska verksamheter. Dessutom har enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter svårare att aktivt synliggöra behov för högre ledningsnivåer och påverka den kommunala beslutsprocessen än enhetschefer i tekniska verksamheter. När enhetschefer i omsorgs- och utbildningsverksamheter är separerade från beslutsprocessen kan genusordningen i kommunala organisationer reproduceras relativt osynligt.
Begagnad bok
85 kr106 krSpara 21 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr106 krSpara 21 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar