Spelet om Opinionen : Möten Mellan Makthavare, Medier och Medborgare
Spelet om den politiska opinionen är inte alltid lätt att beskriva. Denna boks omslag kan sägas illustrera några av de grundläggande problemen i dagens svenska politiska kommuikation. Statsministern begrundar sin omgivning genom ett enda glasöga och ser plötsligt själv helt annorlunda ut.
Bilden fångar symboliskt något av villkoren för modern politisk kommunikation. Politiker väljer i allt större utsträckning att begränsa synfältet och fixera blicken blott vid de strategiska målen. Väljarna tycker sig inte känna igen sina politiker när dessa manövrer genomförs. Allt medan massmedierna i sin tur visar en så uppenbar förtjusning över själva förvandlingsnumret och den ovanliga formen att de ibland glömmer både informationen och granskningen. Med andra ord: Göran Persson ser det han vill se, folket ser inte den person de brukar se och medierna ser framförallt en bra bild. För en väl fungerande politisk kommunikation är sådana förutsättningar inte de allra bästa.
Politisk marknadsföring och marknadsstyrda medier får också allt större betydelse för opinionsbildningen. Rationella mål som väljarmaximering eller publikmaximering är dock snarast irrationella för opinionsbildningsprocessen i sin helhet. I spelet om opinionen står därför också demokratin på spel.
Utgiven: 1997
ISBN: 9789144001364
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Spelet om den politiska opinionen är inte alltid lätt att beskriva. Denna boks omslag kan sägas illustrera några av de grundläggande problemen i dagens svenska politiska kommuikation. Statsministern begrundar sin omgivning genom ett enda glasöga och ser plötsligt själv helt annorlunda ut.
Bilden fångar symboliskt något av villkoren för modern politisk kommunikation. Politiker väljer i allt större utsträckning att begränsa synfältet och fixera blicken blott vid de strategiska målen. Väljarna tycker sig inte känna igen sina politiker när dessa manövrer genomförs. Allt medan massmedierna i sin tur visar en så uppenbar förtjusning över själva förvandlingsnumret och den ovanliga formen att de ibland glömmer både informationen och granskningen. Med andra ord: Göran Persson ser det han vill se, folket ser inte den person de brukar se och medierna ser framförallt en bra bild. För en väl fungerande politisk kommunikation är sådana förutsättningar inte de allra bästa.
Politisk marknadsföring och marknadsstyrda medier får också allt större betydelse för opinionsbildningen. Rationella mål som väljarmaximering eller publikmaximering är dock snarast irrationella för opinionsbildningsprocessen i sin helhet. I spelet om opinionen står därför också demokratin på spel.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.