endast ny
Skriftbruk i vardagsliv och i sfi-utbildning : En studie av fem kurdiska sfi-studerandes skriftbrukshistoria och skriftpraktiker
Vad har sfi-studerande läst och skrivit tidigare i livet och vad läser och skriver de i dag? Hur ser sambanden ut mellan vad de läser och skriver i sina vardagsliv och inom sfi-utbildningen? Vad har de sfi-studerandes identiteter för betydelse för hur de läser och skriver och för deras lärande? Dessa frågor undersöker Annika Norlund Shaswar i denna avhandling där metoderna är inspirerade av etnografi. Intervjuer och klassrumsobservationer har utförts med fem sfi-studerande kurder. Undersökningen har sin teoretiska utgångspunkt i forskningsfältet New Literacy Studies där läsande och skrivande ses som socialt och kulturellt grundade praktiker. Analyserna visar att deltagarnas identiteter är viktiga när de läser och skriver, både i vardagslivet och i sfi-utbildningen. Om deras identifikation stämmer överens med de identiteter de erbjuds inom sfi-utbildningen ökar chansen att de ska delta aktivt och lära sig på djupet. En central roll har här identiteter knutna till sådant de har läst och skrivit tidigare i livet. Avhandlingen läggs fram vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.
Utgiven: 2014
ISBN: 9789188466877
Förlag: Umeå Universitet
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 387 st
Vad har sfi-studerande läst och skrivit tidigare i livet och vad läser och skriver de i dag? Hur ser sambanden ut mellan vad de läser och skriver i sina vardagsliv och inom sfi-utbildningen? Vad har de sfi-studerandes identiteter för betydelse för hur de läser och skriver och för deras lärande? Dessa frågor undersöker Annika Norlund Shaswar i denna avhandling där metoderna är inspirerade av etnografi. Intervjuer och klassrumsobservationer har utförts med fem sfi-studerande kurder. Undersökningen har sin teoretiska utgångspunkt i forskningsfältet New Literacy Studies där läsande och skrivande ses som socialt och kulturellt grundade praktiker. Analyserna visar att deltagarnas identiteter är viktiga när de läser och skriver, både i vardagslivet och i sfi-utbildningen. Om deras identifikation stämmer överens med de identiteter de erbjuds inom sfi-utbildningen ökar chansen att de ska delta aktivt och lära sig på djupet. En central roll har här identiteter knutna till sådant de har läst och skrivit tidigare i livet. Avhandlingen läggs fram vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.
343 kr361 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.