Skönlitteratur i värdegrundsarbetet; Jenny Edvardsson; 2020
spara 30%
2 säljare

Skönlitteratur i värdegrundsarbetet Upplaga 1

av Jenny Edvardsson
Kan skönlitteraturen vara en väg in i skolans värdegrundsarbete? Kan den ge eleverna möjlighet att utforska etiska värden på ett sätt som engagerar, väcker nyfikenhet och sätter igång tankar? Ja, med ökad medvetenhet om vad värdegrund kan innebära och hur den kan komma till uttryck i skolans arbete samt en mängd praktiska förslag att använda direkt i undervisningen så finns förutsättningarna.

I denna handbok resonerar författaren först kring begreppet värdegrund och hur man med hjälp av skönlitteratur kan arbeta med de olika värdegrundsfrågor som lyfts fram i skolans läroplan. Klassrumsarbetet som beskrivs utgår från receptionsforskning och har ett critical literacy-perspektiv. Bokens andra del är praktiskmetodisk och ger förslag på skönlitterära böcker att arbeta med indelade efter stadierna F–3, 4–6, 7–9 och gymnasiet. Även silent books uppmärksammas. Till varje bok presenteras konkreta undervisningsaktiviteter med åldersgruppen i fokus – alltifrån skrivuppgifter, boksamtalsfrågor, rollspel och värderingsövningar till uppgifter där eleverna får skapa på egen hand.

Skönlitteratur i värdegrundsarbetet vänder sig främst till verksamma lärare i grundskola och gymnasium men är också intressant för lärarstudenter och skolbibliotekarier.
Kan skönlitteraturen vara en väg in i skolans värdegrundsarbete? Kan den ge eleverna möjlighet att utforska etiska värden på ett sätt som engagerar, väcker nyfikenhet och sätter igång tankar? Ja, med ökad medvetenhet om vad värdegrund kan innebära och hur den kan komma till uttryck i skolans arbete samt en mängd praktiska förslag att använda direkt i undervisningen så finns förutsättningarna.

I denna handbok resonerar författaren först kring begreppet värdegrund och hur man med hjälp av skönlitteratur kan arbeta med de olika värdegrundsfrågor som lyfts fram i skolans läroplan. Klassrumsarbetet som beskrivs utgår från receptionsforskning och har ett critical literacy-perspektiv. Bokens andra del är praktiskmetodisk och ger förslag på skönlitterära böcker att arbeta med indelade efter stadierna F–3, 4–6, 7–9 och gymnasiet. Även silent books uppmärksammas. Till varje bok presenteras konkreta undervisningsaktiviteter med åldersgruppen i fokus – alltifrån skrivuppgifter, boksamtalsfrågor, rollspel och värderingsövningar till uppgifter där eleverna får skapa på egen hand.

Skönlitteratur i värdegrundsarbetet vänder sig främst till verksamma lärare i grundskola och gymnasium men är också intressant för lärarstudenter och skolbibliotekarier.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144138992
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 136 st
Kan skönlitteraturen vara en väg in i skolans värdegrundsarbete? Kan den ge eleverna möjlighet att utforska etiska värden på ett sätt som engagerar, väcker nyfikenhet och sätter igång tankar? Ja, med ökad medvetenhet om vad värdegrund kan innebära och hur den kan komma till uttryck i skolans arbete samt en mängd praktiska förslag att använda direkt i undervisningen så finns förutsättningarna.

I denna handbok resonerar författaren först kring begreppet värdegrund och hur man med hjälp av skönlitteratur kan arbeta med de olika värdegrundsfrågor som lyfts fram i skolans läroplan. Klassrumsarbetet som beskrivs utgår från receptionsforskning och har ett critical literacy-perspektiv. Bokens andra del är praktiskmetodisk och ger förslag på skönlitterära böcker att arbeta med indelade efter stadierna F–3, 4–6, 7–9 och gymnasiet. Även silent books uppmärksammas. Till varje bok presenteras konkreta undervisningsaktiviteter med åldersgruppen i fokus – alltifrån skrivuppgifter, boksamtalsfrågor, rollspel och värderingsövningar till uppgifter där eleverna får skapa på egen hand.

Skönlitteratur i värdegrundsarbetet vänder sig främst till verksamma lärare i grundskola och gymnasium men är också intressant för lärarstudenter och skolbibliotekarier.
Kan skönlitteraturen vara en väg in i skolans värdegrundsarbete? Kan den ge eleverna möjlighet att utforska etiska värden på ett sätt som engagerar, väcker nyfikenhet och sätter igång tankar? Ja, med ökad medvetenhet om vad värdegrund kan innebära och hur den kan komma till uttryck i skolans arbete samt en mängd praktiska förslag att använda direkt i undervisningen så finns förutsättningarna.

I denna handbok resonerar författaren först kring begreppet värdegrund och hur man med hjälp av skönlitteratur kan arbeta med de olika värdegrundsfrågor som lyfts fram i skolans läroplan. Klassrumsarbetet som beskrivs utgår från receptionsforskning och har ett critical literacy-perspektiv. Bokens andra del är praktiskmetodisk och ger förslag på skönlitterära böcker att arbeta med indelade efter stadierna F–3, 4–6, 7–9 och gymnasiet. Även silent books uppmärksammas. Till varje bok presenteras konkreta undervisningsaktiviteter med åldersgruppen i fokus – alltifrån skrivuppgifter, boksamtalsfrågor, rollspel och värderingsövningar till uppgifter där eleverna får skapa på egen hand.

Skönlitteratur i värdegrundsarbetet vänder sig främst till verksamma lärare i grundskola och gymnasium men är också intressant för lärarstudenter och skolbibliotekarier.
Begagnad bok
215 kr306 krSpara 91 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
215 kr306 krSpara 91 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar