Digitalisering, literacy och multimodalitet Upplaga 2
I den här boken utforskas den växande betydelsen av elevers digitala kompetens i skolans olika ämnen, en aspekt som starkt betonas i de moderna läroplanerna. Digitaliseringen inom utbildningssektorn är en central fråga för lärare, skolledare och samhället i stort. Boken dyker in i vad digitalisering faktiskt innebär för skolvärlden, hur den kan integreras i elevernas utveckling av literacy (läs- och skrivkunnighet), och vilken inverkan de utökade möjligheterna att uttrycka sig multimodalt har på både elevernas inlärning och lärarnas undervisning.
Författarna diskuterar i detalj digitaliseringens roll i skolan och tar hänsyn till både potentiella fördelar och nackdelar. De granskar hur digitalisering påverkar mänsklig kommunikation och dess relation till kritiska kompetenser såsom läsning, skrivning och muntlig kommunikation. Dessutom undersöker de hur olika modaliteter, såsom bilder, ljud och text, kan integreras i klassrumsarbete och undervisning för att skapa en mer dynamisk och engagerande lärmiljö. Med konkreta exempel från svenska och historieundervisningen ger författarna en klar uppfattning om hur digitaliseringen kan påverka lärarens planering, genomförande och uppföljning av lektioner.
I denna andra upplaga har innehållet anpassats för att överensstämma med de senaste ändringarna i skolans styrdokument från 2022. Boken är även uppdaterad med den senaste forskningen och utvecklingen inom området för att ge en aktuell och relevant överblick.
"Digitalisering, literacy och multimodalitet" riktar sig inte bara till praktiserande lärare utan också till lärarstudenter. Den erbjuder värdefulla insikter i digitaliseringens möjligheter och utmaningar inom det pedagogiska fältet och är ett oumbärligt verktyg för alla som är intresserade av att navigera i det ständigt föränderliga landskapet av digital utbildning.
I den här boken utforskas den växande betydelsen av elevers digitala kompetens i skolans olika ämnen, en aspekt som starkt betonas i de moderna läroplanerna. Digitaliseringen inom utbildningssektorn är en central fråga för lärare, skolledare och samhället i stort. Boken dyker in i vad digitalisering faktiskt innebär för skolvärlden, hur den kan integreras i elevernas utveckling av literacy (läs- och skrivkunnighet), och vilken inverkan de utökade möjligheterna att uttrycka sig multimodalt har på både elevernas inlärning och lärarnas undervisning.
Författarna diskuterar i detalj digitaliseringens roll i skolan och tar hänsyn till både potentiella fördelar och nackdelar. De granskar hur digitalisering påverkar mänsklig kommunikation och dess relation till kritiska kompetenser såsom läsning, skrivning och muntlig kommunikation. Dessutom undersöker de hur olika modaliteter, såsom bilder, ljud och text, kan integreras i klassrumsarbete och undervisning för att skapa en mer dynamisk och engagerande lärmiljö. Med konkreta exempel från svenska och historieundervisningen ger författarna en klar uppfattning om hur digitaliseringen kan påverka lärarens planering, genomförande och uppföljning av lektioner.
I denna andra upplaga har innehållet anpassats för att överensstämma med de senaste ändringarna i skolans styrdokument från 2022. Boken är även uppdaterad med den senaste forskningen och utvecklingen inom området för att ge en aktuell och relevant överblick.
"Digitalisering, literacy och multimodalitet" riktar sig inte bara till praktiserande lärare utan också till lärarstudenter. Den erbjuder värdefulla insikter i digitaliseringens möjligheter och utmaningar inom det pedagogiska fältet och är ett oumbärligt verktyg för alla som är intresserade av att navigera i det ständigt föränderliga landskapet av digital utbildning.