Skolutveckling och Kierkegaard
Om existentiella villkor i skolan Skolutveckling och Kierkegaard ? om existentiella villkor i skolan kan användas som handbok eller tankebok, en verktygslåda för alla som vill utveckla, eller utvecklas i, skolan.
Små, viktiga ord Är, bör, kan, vill och gör är de ord, små men av stor betydelse för skolutveckling, som går som en röd tråd genom kapitlen i boken. Och detta eftersom vart och ett av dem på sitt sätt utforskar olika steg i den skolutvecklingsprocess som siktar mot genomgripande och långsiktigt hållbara förändringar i skolor, från förskolan till högskolan.
Det estetiska, det etiska och det religiösa stadiet Det är bl a med hjälp av dessa småbetydelsemättade ord och Sören Kierkegaards tre levnadsstadier, det estetiska (det materiella), det etiska (det moraliska) och det religiösa (det metafysiska) stadiet, som författaren genomlyser skolutvecklingsbegreppet och knyter det till det praktiskt genomförbara. I boken behandlas också Kierkegaards ångestbegrepp och dess förlängning, det rena förtvivlandet, liksom subjektiviteten.
Långsiktigt hållbara förändringar Det essentiella för skolutveckling, menar författaren, är att försöka knyta ihop det teoretiska och det praktiska, både i skolan som institution och i skolor som organisationer. Sammantagna kan är, bör, kan, vill och gör ha en enastående hävstångsverkan på skolutvecklingsarbetet. För vad gör vi när vi konstaterar att det i teorin är, dvs förhåller sig på ett visst sätt, och i bästa fall försöker omsätta detta i göranden och, om vi är litet tveksamma, i låtanden? Författaren visar övertygande de möjligheter till långsiktigt hållbara förändringar som skolutveckling via en filosofisk pedagogik kan ge. Det kräver att man ser de existentiella villkor yrkesverksamma i skolor har att hantera, det gäller främst lärare och skolledare men även övrig personal, och att man blir varse hur man ser på sin yrkesroll och sig själv.
Zacharias Göransson, lärare, lärarutbildare och skolutvecklare, uttryckte det så här år 1877: ?Eller är det icke faktiskt, att den allmänna odlingen, i samma mån som hon skrider framåt och förbättras, dermed också förändras och i följd deraf äfven kräver förändrade odlingsmedel??
Författaren Författaren, Frank Sundh, har stor erfarenhet som lärare och skolutvecklare från såväl grundskola som gymnasium och högskola.
Några rubriker ur boken ? Varför ett existentialistiskt perspektiv? ? Kierkegaards stadier på ett annorlunda sätt ? Etos och patos i praktiken ? Ångest som arbetskamrat ? Små ord av betydelse ? Levnadsstadierna som applikation ? Ångest som applikation ? Det materiella stadiet ? Att beskriva och att föreskriva ? Skolkulturanalys, i ett elevperspektiv ? Det moraliska stadiet ? Att gå från är till bör ? Dokumentanalys, enligt nivåmodellen ? Det metafysiska stadiet ? Skolutveckling på allvar ? Skolutvecklingsmoral
Utgiven: 2005
ISBN: 9789164622002
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Språk: Svenska
Om existentiella villkor i skolan Skolutveckling och Kierkegaard ? om existentiella villkor i skolan kan användas som handbok eller tankebok, en verktygslåda för alla som vill utveckla, eller utvecklas i, skolan.
Små, viktiga ord Är, bör, kan, vill och gör är de ord, små men av stor betydelse för skolutveckling, som går som en röd tråd genom kapitlen i boken. Och detta eftersom vart och ett av dem på sitt sätt utforskar olika steg i den skolutvecklingsprocess som siktar mot genomgripande och långsiktigt hållbara förändringar i skolor, från förskolan till högskolan.
Det estetiska, det etiska och det religiösa stadiet Det är bl a med hjälp av dessa småbetydelsemättade ord och Sören Kierkegaards tre levnadsstadier, det estetiska (det materiella), det etiska (det moraliska) och det religiösa (det metafysiska) stadiet, som författaren genomlyser skolutvecklingsbegreppet och knyter det till det praktiskt genomförbara. I boken behandlas också Kierkegaards ångestbegrepp och dess förlängning, det rena förtvivlandet, liksom subjektiviteten.
Långsiktigt hållbara förändringar Det essentiella för skolutveckling, menar författaren, är att försöka knyta ihop det teoretiska och det praktiska, både i skolan som institution och i skolor som organisationer. Sammantagna kan är, bör, kan, vill och gör ha en enastående hävstångsverkan på skolutvecklingsarbetet. För vad gör vi när vi konstaterar att det i teorin är, dvs förhåller sig på ett visst sätt, och i bästa fall försöker omsätta detta i göranden och, om vi är litet tveksamma, i låtanden? Författaren visar övertygande de möjligheter till långsiktigt hållbara förändringar som skolutveckling via en filosofisk pedagogik kan ge. Det kräver att man ser de existentiella villkor yrkesverksamma i skolor har att hantera, det gäller främst lärare och skolledare men även övrig personal, och att man blir varse hur man ser på sin yrkesroll och sig själv.
Zacharias Göransson, lärare, lärarutbildare och skolutvecklare, uttryckte det så här år 1877: ?Eller är det icke faktiskt, att den allmänna odlingen, i samma mån som hon skrider framåt och förbättras, dermed också förändras och i följd deraf äfven kräver förändrade odlingsmedel??
Författaren Författaren, Frank Sundh, har stor erfarenhet som lärare och skolutvecklare från såväl grundskola som gymnasium och högskola.
Några rubriker ur boken ? Varför ett existentialistiskt perspektiv? ? Kierkegaards stadier på ett annorlunda sätt ? Etos och patos i praktiken ? Ångest som arbetskamrat ? Små ord av betydelse ? Levnadsstadierna som applikation ? Ångest som applikation ? Det materiella stadiet ? Att beskriva och att föreskriva ? Skolkulturanalys, i ett elevperspektiv ? Det moraliska stadiet ? Att gå från är till bör ? Dokumentanalys, enligt nivåmodellen ? Det metafysiska stadiet ? Skolutveckling på allvar ? Skolutvecklingsmoral
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.