Skillnadens pedagogik - Nya vägar inom den pedagogiska teorin; Carl Anders Säfström; 2005

Skillnadens pedagogik - Nya vägar inom den pedagogiska teorin Upplaga 1

av Carl Anders Säfström
I denna bok utgör utbildningens och undervisningens etiska aspekter utgångspunkt snarare än frågor om kunskap. Speciellt undersöks moralens möjligheter i utbildning och undervisning genom att man studerar begrepp som socialisation, politik, rättvisa och demokrati. Detta görs genom att man vänder begreppen mot sig själva och frågar sig: Hur demokratisk är demokratin? Hur rättvis är rättvisan? Till vilken grad ger utbildning och undervisning oss möjlighet att framträda i vår ursprungliga "socialité", dvs. framträda som moraliska subjekt?
Denna typ av frågor är viktiga att ställa inom utbildning och undervisning, eftersom en sådan verksamhet i allt för hög grad associerats med att föra in individer i redan etablerade föreställningar om vilka som tillhör den givna gemenskapen. För att individen skall ges möjlighet att ingå i gemenskapen skall hon bli såsom "vi" redan är. Ett sådant förhållningssätt kräver i allt väsentligt av individen att vara densamma som alla andra. Författaren ger ett alternativt svar på vad utbildning och undervisning kan vara, ett svar som tar sin utgångspunkt i mötet med någon som inte är densamma som jag - i skillnadens pedagogik.
Boken vänder sig till studerande i pedagogik, didaktik och angränsande ämnen. Den erbjuder även intressant läsning för blivande och verksamma lärare som söker en fördjupad reflektionsgrund för sin professionella verksamhet.
De danska rättigheterna såldes den 25 oktober 2005.
E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
I denna bok utgör utbildningens och undervisningens etiska aspekter utgångspunkt snarare än frågor om kunskap. Speciellt undersöks moralens möjligheter i utbildning och undervisning genom att man studerar begrepp som socialisation, politik, rättvisa och demokrati. Detta görs genom att man vänder begreppen mot sig själva och frågar sig: Hur demokratisk är demokratin? Hur rättvis är rättvisan? Till vilken grad ger utbildning och undervisning oss möjlighet att framträda i vår ursprungliga "socialité", dvs. framträda som moraliska subjekt?
Denna typ av frågor är viktiga att ställa inom utbildning och undervisning, eftersom en sådan verksamhet i allt för hög grad associerats med att föra in individer i redan etablerade föreställningar om vilka som tillhör den givna gemenskapen. För att individen skall ges möjlighet att ingå i gemenskapen skall hon bli såsom "vi" redan är. Ett sådant förhållningssätt kräver i allt väsentligt av individen att vara densamma som alla andra. Författaren ger ett alternativt svar på vad utbildning och undervisning kan vara, ett svar som tar sin utgångspunkt i mötet med någon som inte är densamma som jag - i skillnadens pedagogik.
Boken vänder sig till studerande i pedagogik, didaktik och angränsande ämnen. Den erbjuder även intressant läsning för blivande och verksamma lärare som söker en fördjupad reflektionsgrund för sin professionella verksamhet.
De danska rättigheterna såldes den 25 oktober 2005.
E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789144061368
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 102 st
I denna bok utgör utbildningens och undervisningens etiska aspekter utgångspunkt snarare än frågor om kunskap. Speciellt undersöks moralens möjligheter i utbildning och undervisning genom att man studerar begrepp som socialisation, politik, rättvisa och demokrati. Detta görs genom att man vänder begreppen mot sig själva och frågar sig: Hur demokratisk är demokratin? Hur rättvis är rättvisan? Till vilken grad ger utbildning och undervisning oss möjlighet att framträda i vår ursprungliga "socialité", dvs. framträda som moraliska subjekt?
Denna typ av frågor är viktiga att ställa inom utbildning och undervisning, eftersom en sådan verksamhet i allt för hög grad associerats med att föra in individer i redan etablerade föreställningar om vilka som tillhör den givna gemenskapen. För att individen skall ges möjlighet att ingå i gemenskapen skall hon bli såsom "vi" redan är. Ett sådant förhållningssätt kräver i allt väsentligt av individen att vara densamma som alla andra. Författaren ger ett alternativt svar på vad utbildning och undervisning kan vara, ett svar som tar sin utgångspunkt i mötet med någon som inte är densamma som jag - i skillnadens pedagogik.
Boken vänder sig till studerande i pedagogik, didaktik och angränsande ämnen. Den erbjuder även intressant läsning för blivande och verksamma lärare som söker en fördjupad reflektionsgrund för sin professionella verksamhet.
De danska rättigheterna såldes den 25 oktober 2005.
E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
I denna bok utgör utbildningens och undervisningens etiska aspekter utgångspunkt snarare än frågor om kunskap. Speciellt undersöks moralens möjligheter i utbildning och undervisning genom att man studerar begrepp som socialisation, politik, rättvisa och demokrati. Detta görs genom att man vänder begreppen mot sig själva och frågar sig: Hur demokratisk är demokratin? Hur rättvis är rättvisan? Till vilken grad ger utbildning och undervisning oss möjlighet att framträda i vår ursprungliga "socialité", dvs. framträda som moraliska subjekt?
Denna typ av frågor är viktiga att ställa inom utbildning och undervisning, eftersom en sådan verksamhet i allt för hög grad associerats med att föra in individer i redan etablerade föreställningar om vilka som tillhör den givna gemenskapen. För att individen skall ges möjlighet att ingå i gemenskapen skall hon bli såsom "vi" redan är. Ett sådant förhållningssätt kräver i allt väsentligt av individen att vara densamma som alla andra. Författaren ger ett alternativt svar på vad utbildning och undervisning kan vara, ett svar som tar sin utgångspunkt i mötet med någon som inte är densamma som jag - i skillnadens pedagogik.
Boken vänder sig till studerande i pedagogik, didaktik och angränsande ämnen. Den erbjuder även intressant läsning för blivande och verksamma lärare som söker en fördjupad reflektionsgrund för sin professionella verksamhet.
De danska rättigheterna såldes den 25 oktober 2005.
E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)