Sexton svenska texter om mode; Maria Ben Saad, Daniel Björk, Karina Ericsson Wärn, Salka Hallström Bornold, Lotta Lewenhaupt, Susanne Ljung, Susanna Strömquist, Göran Sundberg; 2007

Sexton svenska texter om mode Upplaga 1

av Maria Ben Saad, Daniel Björk, Karina Ericsson Wärn, Salka Hallström Bornold, Lotta Lewenhaupt
m.fl.
SEXTON SVENSKA TEXTER OM MODE FÖRORD Susanne Johansson På tal om mode I den senaste konsumtionsdebatten, som kom att kallas väskdebatten, avfärdades lyxkonsumtion som ytligt i bemärkelsen onödigt. Symptomatiskt nog avsågs främst kvinnors lyxkonsumtion av mode, kläder och accessoarer. Den lyxkonsumtion som män ägnar sig åt förbegicks med tystnad. Mode har alltid avfärdats som något onödigt. En förklaring till modets låga status är just att mode historiskt har förknippats med kvinnor och kvinnligt. Mode sägs handla om konsumtion, exploatering, yta, spekulation och elitism. Och mode är verkligen också detta. Men inte bara. Konst kan också sägas vara mycket av det negativa som mode anklagas för. Den är ytlig, exploaterande, manschauvinistiskt, etnocentrisk och i hög grad elitistisk. Men konst avfärdas knappast i de termerna, eller ses som onödig. Så har konst också alltid främst förknippats med män både som utövare, kännare och köpare. Mode är kreativitet och konst, det är begär, kommunikation, sensualism och rörelse. Det är samhälle och människor, kroppar, lust och klass. Hur mode manifesteras, konsumeras och levs berättar mycket om människor och länder. Sverige har, kanske på grund av sin litenhet, haft ett fattigt sätt att förhålla sig till mode. Detta håller på att förändras, i alla fall på akademisk nivå. Vi fick nyligen en akademisk utbildning inom mode och en professur i modevetenskap. Men för övrigt går det långsamt. Massmedia upplåter visserligen allt mer utrymme åt mode på sina sidor. Men det finns en tendens till förytligande. Man begränsar människors valfrihet genom snäva, stränga och tråkiga modediktat. Detta skapar ängslighet och likformighet. Modejournalister har fortfarande svårt att hitta forum för annat än klämkäcka texter. Modeintresserade entusiaster som driver alternativa magasin får ensamma försöka skapa detta utrymme. Själv har jag så länge jag kan minnas saknat magasin som tar mode på allvar med hela dess bredd, lust och kreativitet och sociala betydelse. Ett magasin eller tidning som tilllåter en mix av olika perspektiv och där mode får finnas för sin egen skull. I den här boken vill vi därför visa att bra, underhållande, vidgande, intressant, undersökande, kritisk och reflekterande modejournalistik finns. I Sexton svenska texter om mode samlar Pocky några av den svenska modejournalistikens tungviktare. Med sina banbrytande och stilbildande texter har de bidragit till att etablera en svensk modejournalistik som tar mode på allvar. Alla skribenterna medverkar med en återpublicerad text och en text speciellt skriven för den här boken. Läs, upprörs, utvecklas, roas och njut!
SEXTON SVENSKA TEXTER OM MODE FÖRORD Susanne Johansson På tal om mode I den senaste konsumtionsdebatten, som kom att kallas väskdebatten, avfärdades lyxkonsumtion som ytligt i bemärkelsen onödigt. Symptomatiskt nog avsågs främst kvinnors lyxkonsumtion av mode, kläder och accessoarer. Den lyxkonsumtion som män ägnar sig åt förbegicks med tystnad. Mode har alltid avfärdats som något onödigt. En förklaring till modets låga status är just att mode historiskt har förknippats med kvinnor och kvinnligt. Mode sägs handla om konsumtion, exploatering, yta, spekulation och elitism. Och mode är verkligen också detta. Men inte bara. Konst kan också sägas vara mycket av det negativa som mode anklagas för. Den är ytlig, exploaterande, manschauvinistiskt, etnocentrisk och i hög grad elitistisk. Men konst avfärdas knappast i de termerna, eller ses som onödig. Så har konst också alltid främst förknippats med män både som utövare, kännare och köpare. Mode är kreativitet och konst, det är begär, kommunikation, sensualism och rörelse. Det är samhälle och människor, kroppar, lust och klass. Hur mode manifesteras, konsumeras och levs berättar mycket om människor och länder. Sverige har, kanske på grund av sin litenhet, haft ett fattigt sätt att förhålla sig till mode. Detta håller på att förändras, i alla fall på akademisk nivå. Vi fick nyligen en akademisk utbildning inom mode och en professur i modevetenskap. Men för övrigt går det långsamt. Massmedia upplåter visserligen allt mer utrymme åt mode på sina sidor. Men det finns en tendens till förytligande. Man begränsar människors valfrihet genom snäva, stränga och tråkiga modediktat. Detta skapar ängslighet och likformighet. Modejournalister har fortfarande svårt att hitta forum för annat än klämkäcka texter. Modeintresserade entusiaster som driver alternativa magasin får ensamma försöka skapa detta utrymme. Själv har jag så länge jag kan minnas saknat magasin som tar mode på allvar med hela dess bredd, lust och kreativitet och sociala betydelse. Ett magasin eller tidning som tilllåter en mix av olika perspektiv och där mode får finnas för sin egen skull. I den här boken vill vi därför visa att bra, underhållande, vidgande, intressant, undersökande, kritisk och reflekterande modejournalistik finns. I Sexton svenska texter om mode samlar Pocky några av den svenska modejournalistikens tungviktare. Med sina banbrytande och stilbildande texter har de bidragit till att etablera en svensk modejournalistik som tar mode på allvar. Alla skribenterna medverkar med en återpublicerad text och en text speciellt skriven för den här boken. Läs, upprörs, utvecklas, roas och njut!
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789185011476
Förlag: Pocky
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 245 st
SEXTON SVENSKA TEXTER OM MODE FÖRORD Susanne Johansson På tal om mode I den senaste konsumtionsdebatten, som kom att kallas väskdebatten, avfärdades lyxkonsumtion som ytligt i bemärkelsen onödigt. Symptomatiskt nog avsågs främst kvinnors lyxkonsumtion av mode, kläder och accessoarer. Den lyxkonsumtion som män ägnar sig åt förbegicks med tystnad. Mode har alltid avfärdats som något onödigt. En förklaring till modets låga status är just att mode historiskt har förknippats med kvinnor och kvinnligt. Mode sägs handla om konsumtion, exploatering, yta, spekulation och elitism. Och mode är verkligen också detta. Men inte bara. Konst kan också sägas vara mycket av det negativa som mode anklagas för. Den är ytlig, exploaterande, manschauvinistiskt, etnocentrisk och i hög grad elitistisk. Men konst avfärdas knappast i de termerna, eller ses som onödig. Så har konst också alltid främst förknippats med män både som utövare, kännare och köpare. Mode är kreativitet och konst, det är begär, kommunikation, sensualism och rörelse. Det är samhälle och människor, kroppar, lust och klass. Hur mode manifesteras, konsumeras och levs berättar mycket om människor och länder. Sverige har, kanske på grund av sin litenhet, haft ett fattigt sätt att förhålla sig till mode. Detta håller på att förändras, i alla fall på akademisk nivå. Vi fick nyligen en akademisk utbildning inom mode och en professur i modevetenskap. Men för övrigt går det långsamt. Massmedia upplåter visserligen allt mer utrymme åt mode på sina sidor. Men det finns en tendens till förytligande. Man begränsar människors valfrihet genom snäva, stränga och tråkiga modediktat. Detta skapar ängslighet och likformighet. Modejournalister har fortfarande svårt att hitta forum för annat än klämkäcka texter. Modeintresserade entusiaster som driver alternativa magasin får ensamma försöka skapa detta utrymme. Själv har jag så länge jag kan minnas saknat magasin som tar mode på allvar med hela dess bredd, lust och kreativitet och sociala betydelse. Ett magasin eller tidning som tilllåter en mix av olika perspektiv och där mode får finnas för sin egen skull. I den här boken vill vi därför visa att bra, underhållande, vidgande, intressant, undersökande, kritisk och reflekterande modejournalistik finns. I Sexton svenska texter om mode samlar Pocky några av den svenska modejournalistikens tungviktare. Med sina banbrytande och stilbildande texter har de bidragit till att etablera en svensk modejournalistik som tar mode på allvar. Alla skribenterna medverkar med en återpublicerad text och en text speciellt skriven för den här boken. Läs, upprörs, utvecklas, roas och njut!
SEXTON SVENSKA TEXTER OM MODE FÖRORD Susanne Johansson På tal om mode I den senaste konsumtionsdebatten, som kom att kallas väskdebatten, avfärdades lyxkonsumtion som ytligt i bemärkelsen onödigt. Symptomatiskt nog avsågs främst kvinnors lyxkonsumtion av mode, kläder och accessoarer. Den lyxkonsumtion som män ägnar sig åt förbegicks med tystnad. Mode har alltid avfärdats som något onödigt. En förklaring till modets låga status är just att mode historiskt har förknippats med kvinnor och kvinnligt. Mode sägs handla om konsumtion, exploatering, yta, spekulation och elitism. Och mode är verkligen också detta. Men inte bara. Konst kan också sägas vara mycket av det negativa som mode anklagas för. Den är ytlig, exploaterande, manschauvinistiskt, etnocentrisk och i hög grad elitistisk. Men konst avfärdas knappast i de termerna, eller ses som onödig. Så har konst också alltid främst förknippats med män både som utövare, kännare och köpare. Mode är kreativitet och konst, det är begär, kommunikation, sensualism och rörelse. Det är samhälle och människor, kroppar, lust och klass. Hur mode manifesteras, konsumeras och levs berättar mycket om människor och länder. Sverige har, kanske på grund av sin litenhet, haft ett fattigt sätt att förhålla sig till mode. Detta håller på att förändras, i alla fall på akademisk nivå. Vi fick nyligen en akademisk utbildning inom mode och en professur i modevetenskap. Men för övrigt går det långsamt. Massmedia upplåter visserligen allt mer utrymme åt mode på sina sidor. Men det finns en tendens till förytligande. Man begränsar människors valfrihet genom snäva, stränga och tråkiga modediktat. Detta skapar ängslighet och likformighet. Modejournalister har fortfarande svårt att hitta forum för annat än klämkäcka texter. Modeintresserade entusiaster som driver alternativa magasin får ensamma försöka skapa detta utrymme. Själv har jag så länge jag kan minnas saknat magasin som tar mode på allvar med hela dess bredd, lust och kreativitet och sociala betydelse. Ett magasin eller tidning som tilllåter en mix av olika perspektiv och där mode får finnas för sin egen skull. I den här boken vill vi därför visa att bra, underhållande, vidgande, intressant, undersökande, kritisk och reflekterande modejournalistik finns. I Sexton svenska texter om mode samlar Pocky några av den svenska modejournalistikens tungviktare. Med sina banbrytande och stilbildande texter har de bidragit till att etablera en svensk modejournalistik som tar mode på allvar. Alla skribenterna medverkar med en återpublicerad text och en text speciellt skriven för den här boken. Läs, upprörs, utvecklas, roas och njut!
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)