5+ säljare
Projektarbete : i skolan Upplaga 1
Projektarbete har blivit allt vanligare både i grundskolan, gymnasieskolan och den högre utbildningen. Men trots att det är en läroform med djupa historiska rötter finns det i princip ingen systematisk framställning av denna arbetsmetod tillämpad på dagens skola.
Författarna sätter in projektarbetet i ett historiskt sammanhang och visar vilken syn på lärande och kunskap som ligger till grund för denna arbetsform, där det centrala utgörs av elevernas eget aktiva och ämnesövergripande lärande i grupper. Det är ett slags forskning i miniatyr, som förbereder eleverna för dagens moderna samhällsliv. Boken pekar också på vad som skiljer projektarbete från temaarbete.
Genom konkreta och utförliga exempel går författarna igenom projektarbetets olika faser. De tar upp lärarens roll, hur handledningen bör utformas, den svåra frågan om bedömning och betygsättning, hur man får eleverna att arbeta ämnesövergripande, vilka samarbetssvårigheter som kan uppstå bland elever och lärare och hur man kan lösa dessa. Kort sagt: författarna behandlar allt från problemformulering till den avslutande presentationsformen.
Författarna menar att projektarbete kommer att bli en viktig form av lärande i 2000-talets skola. I boken kan lärare och lärarstuderande ta del av författarnas egna erfarenheter på området och deras syn på framtiden. Boken vänder sig till blivande lärare, samt till redan verksamma lärare vid grund- och gymnasieskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789144009155
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 200 st
Projektarbete har blivit allt vanligare både i grundskolan, gymnasieskolan och den högre utbildningen. Men trots att det är en läroform med djupa historiska rötter finns det i princip ingen systematisk framställning av denna arbetsmetod tillämpad på dagens skola.
Författarna sätter in projektarbetet i ett historiskt sammanhang och visar vilken syn på lärande och kunskap som ligger till grund för denna arbetsform, där det centrala utgörs av elevernas eget aktiva och ämnesövergripande lärande i grupper. Det är ett slags forskning i miniatyr, som förbereder eleverna för dagens moderna samhällsliv. Boken pekar också på vad som skiljer projektarbete från temaarbete.
Genom konkreta och utförliga exempel går författarna igenom projektarbetets olika faser. De tar upp lärarens roll, hur handledningen bör utformas, den svåra frågan om bedömning och betygsättning, hur man får eleverna att arbeta ämnesövergripande, vilka samarbetssvårigheter som kan uppstå bland elever och lärare och hur man kan lösa dessa. Kort sagt: författarna behandlar allt från problemformulering till den avslutande presentationsformen.
Författarna menar att projektarbete kommer att bli en viktig form av lärande i 2000-talets skola. I boken kan lärare och lärarstuderande ta del av författarnas egna erfarenheter på området och deras syn på framtiden. Boken vänder sig till blivande lärare, samt till redan verksamma lärare vid grund- och gymnasieskola.
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.