Ord Upplaga 1
Vad är ett ord? Hur många ordklasser finns det egentligen? Finns det några begränsningar på vilka nybildningar som kan göras? Hur lär sig ett barn hur orden ser ut i det egna modersmålet? Detta är några av de frågor som Ord försöker ge svar på. Boken är en modern ordbildningslära som kombinerar klassisk ordbildningsteori med de senaste rönen inom grammatisk forskning. Ett brett spektrum av ämnen behandlas: ordklasser ur både ett modernt svenskt och ett bredare historiskt perspektiv, frågan om vilka ordklasserna är och hur de kan definieras och avgränsas från varandra, principerna för sammansättning och avledning, sambandet mellan betydelsevariation och betydelseförändring samt relationen mellan ordbildning och resten av grammatiken. Det sista kapitlet i boken behandlar ord ur ett tillägnandeperspektiv – hur barn lär sig ordens ljudstruktur och betydelse i sitt modersmål. Boken tar sin utgångspunkt i modern svenska, men perspektivet vidgas även till ord i mänskliga språk mer generellt, samt till ordbildning ur ett historiskt perspektiv. Stilen är resonerande och problematiserande. Vanskligheter och diskutabla antaganden inom den traditionella ordbildningsläran tas upp och belyses, och förslag ges till hur problem ibland kan lösas i ljuset av nyare forskning och nya teorier. Målgruppen för boken är grundstuderande i svenska, nordiska språk och lingvistik vid universitet och högskolor, men boken riktar sig även till den språkintresserade allmänheten.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789144057620
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 261 st
Vad är ett ord? Hur många ordklasser finns det egentligen? Finns det några begränsningar på vilka nybildningar som kan göras? Hur lär sig ett barn hur orden ser ut i det egna modersmålet? Detta är några av de frågor som Ord försöker ge svar på. Boken är en modern ordbildningslära som kombinerar klassisk ordbildningsteori med de senaste rönen inom grammatisk forskning. Ett brett spektrum av ämnen behandlas: ordklasser ur både ett modernt svenskt och ett bredare historiskt perspektiv, frågan om vilka ordklasserna är och hur de kan definieras och avgränsas från varandra, principerna för sammansättning och avledning, sambandet mellan betydelsevariation och betydelseförändring samt relationen mellan ordbildning och resten av grammatiken. Det sista kapitlet i boken behandlar ord ur ett tillägnandeperspektiv – hur barn lär sig ordens ljudstruktur och betydelse i sitt modersmål. Boken tar sin utgångspunkt i modern svenska, men perspektivet vidgas även till ord i mänskliga språk mer generellt, samt till ordbildning ur ett historiskt perspektiv. Stilen är resonerande och problematiserande. Vanskligheter och diskutabla antaganden inom den traditionella ordbildningsläran tas upp och belyses, och förslag ges till hur problem ibland kan lösas i ljuset av nyare forskning och nya teorier. Målgruppen för boken är grundstuderande i svenska, nordiska språk och lingvistik vid universitet och högskolor, men boken riktar sig även till den språkintresserade allmänheten.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.