Opera som teater: Modern regi på Stockholmsoperan 1919-1923; Karin Helander; 1993

Opera som teater: Modern regi på Stockholmsoperan 1919-1923 Upplaga 1

av Karin Helander
Generellt kan sägas att 1920-talets första år innebar en drastisk omsvängning i relationen mellan musik och teater i Stockholmsoperans nyuppsättningar, vilket medförde ett starkt betonande av teatrala och visuella element. Operaföreställningarna skulle utgöra en konstnärlig helhet präglad av inte bara musiken utan också i hög grad av dekorationer, kostymer, konstnärlig ljussättning och fördjupad rollframställning. Den moderna regins företrädare på Stockholmsoperan såg operakonsten som musikteater.

En operaföreställning skulle ge publiken en stark teaterupplevelse - opera som teater!
Generellt kan sägas att 1920-talets första år innebar en drastisk omsvängning i relationen mellan musik och teater i Stockholmsoperans nyuppsättningar, vilket medförde ett starkt betonande av teatrala och visuella element. Operaföreställningarna skulle utgöra en konstnärlig helhet präglad av inte bara musiken utan också i hög grad av dekorationer, kostymer, konstnärlig ljussättning och fördjupad rollframställning. Den moderna regins företrädare på Stockholmsoperan såg operakonsten som musikteater.

En operaföreställning skulle ge publiken en stark teaterupplevelse - opera som teater!
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1993
ISBN: 9789186434144
Förlag: Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 245 st
Generellt kan sägas att 1920-talets första år innebar en drastisk omsvängning i relationen mellan musik och teater i Stockholmsoperans nyuppsättningar, vilket medförde ett starkt betonande av teatrala och visuella element. Operaföreställningarna skulle utgöra en konstnärlig helhet präglad av inte bara musiken utan också i hög grad av dekorationer, kostymer, konstnärlig ljussättning och fördjupad rollframställning. Den moderna regins företrädare på Stockholmsoperan såg operakonsten som musikteater.

En operaföreställning skulle ge publiken en stark teaterupplevelse - opera som teater!
Generellt kan sägas att 1920-talets första år innebar en drastisk omsvängning i relationen mellan musik och teater i Stockholmsoperans nyuppsättningar, vilket medförde ett starkt betonande av teatrala och visuella element. Operaföreställningarna skulle utgöra en konstnärlig helhet präglad av inte bara musiken utan också i hög grad av dekorationer, kostymer, konstnärlig ljussättning och fördjupad rollframställning. Den moderna regins företrädare på Stockholmsoperan såg operakonsten som musikteater.

En operaföreställning skulle ge publiken en stark teaterupplevelse - opera som teater!
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)