Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare; Carola Aili, Kerstin Persson, Håkan Persson; 2003
Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare; Carola Aili, Kerstin Persson, Håkan Persson; 2003

Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare Upplaga 1

av Carola Aili, Kerstin Persson, Håkan Persson

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2003
  • ISBN: 9789144024196
  • Sidor: 200 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Författarna tar i denna bok ställning för lärarkårens möjligheter att vara expert på det egna arbetsområdet. De menar att ett mentorsystem inte bara är ett stöd för nyanställda utan också kan bidra till enskilda skolors utveckling. Bra mentorsystem kan bidra till att nyanställda anpassar sig till goda traditioner och arbetssätt men också till att lärarkollegiet anpassar sig till ny bra kunskap som nyanställda har med sig. Författarna utgår från att såväl anpassning och stabilitet som utveckling och förändring behövs i skolan. Boken tar avstamp i frågor som rör lärarkårens professionalisering. Att bygga upp ett mer genomgripande system för mottagande av nyanställda innebär att många av skolans anställda blir delaktiga i principiella diskussioner kring lärararbete och skolorganisation. Detta kan bidra till kunskapsutvecklingen inom hela kåren och en färdighet i att behandla kvalitets- och utvecklingsfrågor. Stort utrymme ges åt att beskriva lärararbetets karaktär och den nyanställdes situation. Författarna har själva arbetat med mentorsutbildning och mentorsystem och försökt göra detta med teoretisk medvetenhet. Utifrån dessa erfarenheter ges läsaren verktyg från interaktionistisk socialpsykologi och handlingsteori för att kunna handskas med lärararbete och mentorsystem. Rent praktiska frågor behandlas också i boken, t.ex. kommunikation i handledningssituationen, grupprocesser när nya medarbetare tillkommer, mentorsutbildning, mentorsbank, mentorshandledning och upplägg av introduktionsprogram. Boken är avsedd för lärare med uppdrag att vara mentorer, för nyanställda lärare samt för utvecklingsansvariga som arbetar med att bygga upp mentorsystem eller bedriver annat utvecklingsarbete. Boken är också tänkt att användas som kurslitteratur i utbildningar av mentorer.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare (2003)

I september 2003 släpptes boken Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare skriven av Carola Aili, Kerstin Persson, Håkan Persson. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 200 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare på Studentapan och spara pengar.

Referera till Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare (Upplaga 1)

Harvard

Aili, C., Persson, K. & Persson, H. (2003). Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Aili, Carola, Persson, Kerstin & Persson, Håkan, Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2003).

APA

Aili, C., Persson, K., & Persson, H. (2003). Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Aili C, Persson K, Persson H. Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2003.

Köp boken

109 kr