Marie-Louise Ekman; Lars Bang Larsen, Kristina Lugn, Martina Montelius, Jo Widoff, Maria Lind, Azar Mahmoudian; 2017

Marie-Louise Ekman

av Lars Bang Larsen, Kristina Lugn, Martina Montelius, Jo Widoff, Maria Lind
m.fl.
Detta är den stora boken om och med Marie-Louise Ekman – en av Sveriges mest framstående konstnärer. I sina egensinniga bildvärldar skapar hon, med teatern som grundform, scener som ställer etablerade roller och konventioner på ända.

Marie-Louise Ekman hör till den generation svenska konstnärer som trädde fram under de politiskt omvälvande åren kring 1960- och 1970-talet. Hon inspirerades av popkonstens intresse för det vardagliga och av serietidningens formspråk, och hämtade också mycket material ur de egna erfarenheterna av att vara kvinna och dotter. Under 1980-talet lånade hon detaljer ur sina manliga konstnärskollegors verk och lät till exempel Picassos kvinnogestalter samspela med seriefigurer som Kajsa Anka. I sina filmer och teater-uppsättningar, som inte sällan bottnar i det självupplevda, lyfter hon fram det absurda och det tragikomiska i tillvaron.

Bokens rika bildmaterial skildrar heltäckande Marie-Louise Ekmans långa och vindlande konstnärskap. I bokens texter tecknar poeten Kristina Lugn och dramatikern Martina Montelius varsitt porträtt av sin vän och kollega, Moderna Museets intendent Jo Widoff beskriver konstnärens allvarsblandade humor, konsthistorikern Lars Bang Larsen lyfter fram den banbrytande filmen Hallo Baby (1976) men också hur Ekmans verk förhåller sig till surrealismen, och konstkritikerna Maria Lind och Azar Mahmoudian placerar henne i ett konsthistoriskt sammanhang och pekar på hur hennes konst påverkar samtidskonsten.

Boken är producerad av Moderna museet.
Detta är den stora boken om och med Marie-Louise Ekman – en av Sveriges mest framstående konstnärer. I sina egensinniga bildvärldar skapar hon, med teatern som grundform, scener som ställer etablerade roller och konventioner på ända.

Marie-Louise Ekman hör till den generation svenska konstnärer som trädde fram under de politiskt omvälvande åren kring 1960- och 1970-talet. Hon inspirerades av popkonstens intresse för det vardagliga och av serietidningens formspråk, och hämtade också mycket material ur de egna erfarenheterna av att vara kvinna och dotter. Under 1980-talet lånade hon detaljer ur sina manliga konstnärskollegors verk och lät till exempel Picassos kvinnogestalter samspela med seriefigurer som Kajsa Anka. I sina filmer och teater-uppsättningar, som inte sällan bottnar i det självupplevda, lyfter hon fram det absurda och det tragikomiska i tillvaron.

Bokens rika bildmaterial skildrar heltäckande Marie-Louise Ekmans långa och vindlande konstnärskap. I bokens texter tecknar poeten Kristina Lugn och dramatikern Martina Montelius varsitt porträtt av sin vän och kollega, Moderna Museets intendent Jo Widoff beskriver konstnärens allvarsblandade humor, konsthistorikern Lars Bang Larsen lyfter fram den banbrytande filmen Hallo Baby (1976) men också hur Ekmans verk förhåller sig till surrealismen, och konstkritikerna Maria Lind och Azar Mahmoudian placerar henne i ett konsthistoriskt sammanhang och pekar på hur hennes konst påverkar samtidskonsten.

Boken är producerad av Moderna museet.
Utgiven: 2017
ISBN: 9789171264312
Förlag: Max Ström
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 275 st
Detta är den stora boken om och med Marie-Louise Ekman – en av Sveriges mest framstående konstnärer. I sina egensinniga bildvärldar skapar hon, med teatern som grundform, scener som ställer etablerade roller och konventioner på ända.

Marie-Louise Ekman hör till den generation svenska konstnärer som trädde fram under de politiskt omvälvande åren kring 1960- och 1970-talet. Hon inspirerades av popkonstens intresse för det vardagliga och av serietidningens formspråk, och hämtade också mycket material ur de egna erfarenheterna av att vara kvinna och dotter. Under 1980-talet lånade hon detaljer ur sina manliga konstnärskollegors verk och lät till exempel Picassos kvinnogestalter samspela med seriefigurer som Kajsa Anka. I sina filmer och teater-uppsättningar, som inte sällan bottnar i det självupplevda, lyfter hon fram det absurda och det tragikomiska i tillvaron.

Bokens rika bildmaterial skildrar heltäckande Marie-Louise Ekmans långa och vindlande konstnärskap. I bokens texter tecknar poeten Kristina Lugn och dramatikern Martina Montelius varsitt porträtt av sin vän och kollega, Moderna Museets intendent Jo Widoff beskriver konstnärens allvarsblandade humor, konsthistorikern Lars Bang Larsen lyfter fram den banbrytande filmen Hallo Baby (1976) men också hur Ekmans verk förhåller sig till surrealismen, och konstkritikerna Maria Lind och Azar Mahmoudian placerar henne i ett konsthistoriskt sammanhang och pekar på hur hennes konst påverkar samtidskonsten.

Boken är producerad av Moderna museet.
Detta är den stora boken om och med Marie-Louise Ekman – en av Sveriges mest framstående konstnärer. I sina egensinniga bildvärldar skapar hon, med teatern som grundform, scener som ställer etablerade roller och konventioner på ända.

Marie-Louise Ekman hör till den generation svenska konstnärer som trädde fram under de politiskt omvälvande åren kring 1960- och 1970-talet. Hon inspirerades av popkonstens intresse för det vardagliga och av serietidningens formspråk, och hämtade också mycket material ur de egna erfarenheterna av att vara kvinna och dotter. Under 1980-talet lånade hon detaljer ur sina manliga konstnärskollegors verk och lät till exempel Picassos kvinnogestalter samspela med seriefigurer som Kajsa Anka. I sina filmer och teater-uppsättningar, som inte sällan bottnar i det självupplevda, lyfter hon fram det absurda och det tragikomiska i tillvaron.

Bokens rika bildmaterial skildrar heltäckande Marie-Louise Ekmans långa och vindlande konstnärskap. I bokens texter tecknar poeten Kristina Lugn och dramatikern Martina Montelius varsitt porträtt av sin vän och kollega, Moderna Museets intendent Jo Widoff beskriver konstnärens allvarsblandade humor, konsthistorikern Lars Bang Larsen lyfter fram den banbrytande filmen Hallo Baby (1976) men också hur Ekmans verk förhåller sig till surrealismen, och konstkritikerna Maria Lind och Azar Mahmoudian placerar henne i ett konsthistoriskt sammanhang och pekar på hur hennes konst påverkar samtidskonsten.

Boken är producerad av Moderna museet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)