Lösningsfokuserat arbetssätt i förskolan; Kerstin Måhlberg, Maud Sjöblom; 2021
spara 28%
3 säljare

Lösningsfokuserat arbetssätt i förskolan Upplaga 1

av Kerstin Måhlberg, Maud Sjöblom
Med den här boken vill vi sammanställa våra erfarenheter om hur det lösnings fokuserade arbetssättet är till hjälp när man arbetar med barn i förskolan. Den lösningsinriktade pedagogiken har sitt ursprung i den Lösningsfokuserade korttids-terapimodellen (SFBT, Solution Focused Brief Therapy) utvecklad av Insoo Kim Berg och Steve de Shazer frånUSA. Det lösningsfokuserade arbetssättet stämmer väl överens med förskolans värdegrund, mål och riktlinjer som utgår från Lpfö18. Lösningsinriktad pedagogik erbjuder ett i högsta grad proaktivt sätt att arbeta och tänka för alla professionella som vill främja och förstärka positiva beteenden. Den erbjuder ett förhållningssätt som gynnar barnen och själva inlärningsprocessen. Ett förhållningssätt som genomsyras av respektfullt bemötande och tilltro till barnens förmågor, resurser och kompetens. Förskolans pedagogiska roll och betydelse för barns utveckling och lärande har alltmer uppmärksammats och erkänts de senaste decennierna. Lärandet pågår ständigt och i pedagogernas planeringsarbete ingår att medvetet tillföra nytt stoff och nytt material till undervisningen som främjar barnens utveckling och skapar en positiv framtidstro. Eftersom förskolan alltid har varit en plats där man utgått från barnens behov, styrkor och förmågor, vet vi att många redan använder det lösningsfokuserade arbetssättet. Vår förhoppning är att du som läsare ska känna igen dig och att du plockar de saker, verktyg och strategier som du finner mest användbara i just din verksamhet. Kerstin Måhlberg, rektor, specialpedagog Maud Sjöblom, specialpedagog, handledare 2001 gav vi ut vår första bok Lösningsinriktad pedagogik – för en roligare skola. Boken är nu omarbetad i sin 6:e upplaga och har sålt i över 28.000 exemplar. 2009 gav vi ut boken Lip-Focus – Feedback och coaching utvecklar skolan, en handbok och en DVDfi lm om hur vi bland annat utbildar Lip-coacher. 2009 översatte vi Mark McKergow och Paul Z Jacksons bok Lösningsfokuserat ledarskap till svenska. 2010 översatte vi Sue Youngs bok Nya Lösningar mot mobbning till svenska. 2016 gav vi ut boken Lösningsfokuserade supportgrupper, ett arbetshäfte till boken Nya lösningar mot mobbning. 2021 ger vi nu ut boken Lösningsfokuserat arbetssätt i förskolan ”En mycket lättläst och informativ bok. Ni ger tydliga exempel och är hands on. När en förskola väljer att arbeta efter den lösningsfokuserade modellen kan man nå oanade höjder.” Sara Gyrulf, förskollärare och blivande specialpedagog ”Vilken bok! Pedagogisk, utbildande och positiv. En bok som kan forma en förskola, ett arbetslag och en barngrupp när kunskapen når ut till alla. Denna bok behövs inom förskolans värd.” Anna Wallenius, montessoripedagog
Med den här boken vill vi sammanställa våra erfarenheter om hur det lösnings fokuserade arbetssättet är till hjälp när man arbetar med barn i förskolan. Den lösningsinriktade pedagogiken har sitt ursprung i den Lösningsfokuserade korttids-terapimodellen (SFBT, Solution Focused Brief Therapy) utvecklad av Insoo Kim Berg och Steve de Shazer frånUSA. Det lösningsfokuserade arbetssättet stämmer väl överens med förskolans värdegrund, mål och riktlinjer som utgår från Lpfö18. Lösningsinriktad pedagogik erbjuder ett i högsta grad proaktivt sätt att arbeta och tänka för alla professionella som vill främja och förstärka positiva beteenden. Den erbjuder ett förhållningssätt som gynnar barnen och själva inlärningsprocessen. Ett förhållningssätt som genomsyras av respektfullt bemötande och tilltro till barnens förmågor, resurser och kompetens. Förskolans pedagogiska roll och betydelse för barns utveckling och lärande har alltmer uppmärksammats och erkänts de senaste decennierna. Lärandet pågår ständigt och i pedagogernas planeringsarbete ingår att medvetet tillföra nytt stoff och nytt material till undervisningen som främjar barnens utveckling och skapar en positiv framtidstro. Eftersom förskolan alltid har varit en plats där man utgått från barnens behov, styrkor och förmågor, vet vi att många redan använder det lösningsfokuserade arbetssättet. Vår förhoppning är att du som läsare ska känna igen dig och att du plockar de saker, verktyg och strategier som du finner mest användbara i just din verksamhet. Kerstin Måhlberg, rektor, specialpedagog Maud Sjöblom, specialpedagog, handledare 2001 gav vi ut vår första bok Lösningsinriktad pedagogik – för en roligare skola. Boken är nu omarbetad i sin 6:e upplaga och har sålt i över 28.000 exemplar. 2009 gav vi ut boken Lip-Focus – Feedback och coaching utvecklar skolan, en handbok och en DVDfi lm om hur vi bland annat utbildar Lip-coacher. 2009 översatte vi Mark McKergow och Paul Z Jacksons bok Lösningsfokuserat ledarskap till svenska. 2010 översatte vi Sue Youngs bok Nya Lösningar mot mobbning till svenska. 2016 gav vi ut boken Lösningsfokuserade supportgrupper, ett arbetshäfte till boken Nya lösningar mot mobbning. 2021 ger vi nu ut boken Lösningsfokuserat arbetssätt i förskolan ”En mycket lättläst och informativ bok. Ni ger tydliga exempel och är hands on. När en förskola väljer att arbeta efter den lösningsfokuserade modellen kan man nå oanade höjder.” Sara Gyrulf, förskollärare och blivande specialpedagog ”Vilken bok! Pedagogisk, utbildande och positiv. En bok som kan forma en förskola, ett arbetslag och en barngrupp när kunskapen når ut till alla. Denna bok behövs inom förskolans värd.” Anna Wallenius, montessoripedagog
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789197765169
Förlag: Måhlberg & Sjöblom
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 128 st
Med den här boken vill vi sammanställa våra erfarenheter om hur det lösnings fokuserade arbetssättet är till hjälp när man arbetar med barn i förskolan. Den lösningsinriktade pedagogiken har sitt ursprung i den Lösningsfokuserade korttids-terapimodellen (SFBT, Solution Focused Brief Therapy) utvecklad av Insoo Kim Berg och Steve de Shazer frånUSA. Det lösningsfokuserade arbetssättet stämmer väl överens med förskolans värdegrund, mål och riktlinjer som utgår från Lpfö18. Lösningsinriktad pedagogik erbjuder ett i högsta grad proaktivt sätt att arbeta och tänka för alla professionella som vill främja och förstärka positiva beteenden. Den erbjuder ett förhållningssätt som gynnar barnen och själva inlärningsprocessen. Ett förhållningssätt som genomsyras av respektfullt bemötande och tilltro till barnens förmågor, resurser och kompetens. Förskolans pedagogiska roll och betydelse för barns utveckling och lärande har alltmer uppmärksammats och erkänts de senaste decennierna. Lärandet pågår ständigt och i pedagogernas planeringsarbete ingår att medvetet tillföra nytt stoff och nytt material till undervisningen som främjar barnens utveckling och skapar en positiv framtidstro. Eftersom förskolan alltid har varit en plats där man utgått från barnens behov, styrkor och förmågor, vet vi att många redan använder det lösningsfokuserade arbetssättet. Vår förhoppning är att du som läsare ska känna igen dig och att du plockar de saker, verktyg och strategier som du finner mest användbara i just din verksamhet. Kerstin Måhlberg, rektor, specialpedagog Maud Sjöblom, specialpedagog, handledare 2001 gav vi ut vår första bok Lösningsinriktad pedagogik – för en roligare skola. Boken är nu omarbetad i sin 6:e upplaga och har sålt i över 28.000 exemplar. 2009 gav vi ut boken Lip-Focus – Feedback och coaching utvecklar skolan, en handbok och en DVDfi lm om hur vi bland annat utbildar Lip-coacher. 2009 översatte vi Mark McKergow och Paul Z Jacksons bok Lösningsfokuserat ledarskap till svenska. 2010 översatte vi Sue Youngs bok Nya Lösningar mot mobbning till svenska. 2016 gav vi ut boken Lösningsfokuserade supportgrupper, ett arbetshäfte till boken Nya lösningar mot mobbning. 2021 ger vi nu ut boken Lösningsfokuserat arbetssätt i förskolan ”En mycket lättläst och informativ bok. Ni ger tydliga exempel och är hands on. När en förskola väljer att arbeta efter den lösningsfokuserade modellen kan man nå oanade höjder.” Sara Gyrulf, förskollärare och blivande specialpedagog ”Vilken bok! Pedagogisk, utbildande och positiv. En bok som kan forma en förskola, ett arbetslag och en barngrupp när kunskapen når ut till alla. Denna bok behövs inom förskolans värd.” Anna Wallenius, montessoripedagog
Med den här boken vill vi sammanställa våra erfarenheter om hur det lösnings fokuserade arbetssättet är till hjälp när man arbetar med barn i förskolan. Den lösningsinriktade pedagogiken har sitt ursprung i den Lösningsfokuserade korttids-terapimodellen (SFBT, Solution Focused Brief Therapy) utvecklad av Insoo Kim Berg och Steve de Shazer frånUSA. Det lösningsfokuserade arbetssättet stämmer väl överens med förskolans värdegrund, mål och riktlinjer som utgår från Lpfö18. Lösningsinriktad pedagogik erbjuder ett i högsta grad proaktivt sätt att arbeta och tänka för alla professionella som vill främja och förstärka positiva beteenden. Den erbjuder ett förhållningssätt som gynnar barnen och själva inlärningsprocessen. Ett förhållningssätt som genomsyras av respektfullt bemötande och tilltro till barnens förmågor, resurser och kompetens. Förskolans pedagogiska roll och betydelse för barns utveckling och lärande har alltmer uppmärksammats och erkänts de senaste decennierna. Lärandet pågår ständigt och i pedagogernas planeringsarbete ingår att medvetet tillföra nytt stoff och nytt material till undervisningen som främjar barnens utveckling och skapar en positiv framtidstro. Eftersom förskolan alltid har varit en plats där man utgått från barnens behov, styrkor och förmågor, vet vi att många redan använder det lösningsfokuserade arbetssättet. Vår förhoppning är att du som läsare ska känna igen dig och att du plockar de saker, verktyg och strategier som du finner mest användbara i just din verksamhet. Kerstin Måhlberg, rektor, specialpedagog Maud Sjöblom, specialpedagog, handledare 2001 gav vi ut vår första bok Lösningsinriktad pedagogik – för en roligare skola. Boken är nu omarbetad i sin 6:e upplaga och har sålt i över 28.000 exemplar. 2009 gav vi ut boken Lip-Focus – Feedback och coaching utvecklar skolan, en handbok och en DVDfi lm om hur vi bland annat utbildar Lip-coacher. 2009 översatte vi Mark McKergow och Paul Z Jacksons bok Lösningsfokuserat ledarskap till svenska. 2010 översatte vi Sue Youngs bok Nya Lösningar mot mobbning till svenska. 2016 gav vi ut boken Lösningsfokuserade supportgrupper, ett arbetshäfte till boken Nya lösningar mot mobbning. 2021 ger vi nu ut boken Lösningsfokuserat arbetssätt i förskolan ”En mycket lättläst och informativ bok. Ni ger tydliga exempel och är hands on. När en förskola väljer att arbeta efter den lösningsfokuserade modellen kan man nå oanade höjder.” Sara Gyrulf, förskollärare och blivande specialpedagog ”Vilken bok! Pedagogisk, utbildande och positiv. En bok som kan forma en förskola, ett arbetslag och en barngrupp när kunskapen når ut till alla. Denna bok behövs inom förskolans värd.” Anna Wallenius, montessoripedagog
Begagnad bok
255 kr350 krSpara 95 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
255 kr350 krSpara 95 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar