Det synliga barnet : barns perspektiv i kvalitetsarbetet; Martina Lundström; 2016
spara 43%
5+ säljare

Det synliga barnet : barns perspektiv i kvalitetsarbetet Upplaga 1

av Martina Lundström
Man brukar säga att något sitter i väggarna. Jag brukar säga att ingenting sitter i väggarna. Det sitter i oss i dig och mig och vårt tyckande och tänkande om barn, barndom, förskola, samhälle, pedagogroll, kunskap och lärande.

I Det synliga barnet tar Martina Lundström ställning för att barns perspektiv är jämlikt vuxnas. Hon slår också fast att förskolan är den enda arenan i samhället som är barnens egen. Som pedagog behöver man därför ta ställning för barns inflytande i verksamheten varje dag. Även om det kan vara obekvämt ibland.
Hon visar hur pedagogisk dokumentation och projektinriktat arbete gör det möjligt att förändra sitt synsätt, synliggöra barnen och samtidigt följa läroplanen. Hon ger också konkreta exempel på verktyg som blir en hjälp att förstärka barnens perspektiv i kvalitetsarbetet.

Martina Lundström är förskollärare, pedagogista och utbildningskonsult. Hon har också bloggen Mötesplats för lärande.

Innehåll

Inledning
1. Alla är vi människor
2. Lyssnande lärande ledarskap
3. Att ge röst åt alla barn
4. Att ge barn utrymme
5. Barn som skapare av kunskap
6. Att göra ställningstaganden
7. Pedagogisk dokumentation
8. Meningsskapande kvalitetsarbete
9. Mål, måluppfyllelse och resultat
10. Projektinriktat arbetssätt
11. Analys och utvärdering
Epilog att bli tydlig i konturerna
Man brukar säga att något sitter i väggarna. Jag brukar säga att ingenting sitter i väggarna. Det sitter i oss i dig och mig och vårt tyckande och tänkande om barn, barndom, förskola, samhälle, pedagogroll, kunskap och lärande.

I Det synliga barnet tar Martina Lundström ställning för att barns perspektiv är jämlikt vuxnas. Hon slår också fast att förskolan är den enda arenan i samhället som är barnens egen. Som pedagog behöver man därför ta ställning för barns inflytande i verksamheten varje dag. Även om det kan vara obekvämt ibland.
Hon visar hur pedagogisk dokumentation och projektinriktat arbete gör det möjligt att förändra sitt synsätt, synliggöra barnen och samtidigt följa läroplanen. Hon ger också konkreta exempel på verktyg som blir en hjälp att förstärka barnens perspektiv i kvalitetsarbetet.

Martina Lundström är förskollärare, pedagogista och utbildningskonsult. Hon har också bloggen Mötesplats för lärande.

Innehåll

Inledning
1. Alla är vi människor
2. Lyssnande lärande ledarskap
3. Att ge röst åt alla barn
4. Att ge barn utrymme
5. Barn som skapare av kunskap
6. Att göra ställningstaganden
7. Pedagogisk dokumentation
8. Meningsskapande kvalitetsarbete
9. Mål, måluppfyllelse och resultat
10. Projektinriktat arbetssätt
11. Analys och utvärdering
Epilog att bli tydlig i konturerna
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789188149084
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 197 st
Man brukar säga att något sitter i väggarna. Jag brukar säga att ingenting sitter i väggarna. Det sitter i oss i dig och mig och vårt tyckande och tänkande om barn, barndom, förskola, samhälle, pedagogroll, kunskap och lärande.

I Det synliga barnet tar Martina Lundström ställning för att barns perspektiv är jämlikt vuxnas. Hon slår också fast att förskolan är den enda arenan i samhället som är barnens egen. Som pedagog behöver man därför ta ställning för barns inflytande i verksamheten varje dag. Även om det kan vara obekvämt ibland.
Hon visar hur pedagogisk dokumentation och projektinriktat arbete gör det möjligt att förändra sitt synsätt, synliggöra barnen och samtidigt följa läroplanen. Hon ger också konkreta exempel på verktyg som blir en hjälp att förstärka barnens perspektiv i kvalitetsarbetet.

Martina Lundström är förskollärare, pedagogista och utbildningskonsult. Hon har också bloggen Mötesplats för lärande.

Innehåll

Inledning
1. Alla är vi människor
2. Lyssnande lärande ledarskap
3. Att ge röst åt alla barn
4. Att ge barn utrymme
5. Barn som skapare av kunskap
6. Att göra ställningstaganden
7. Pedagogisk dokumentation
8. Meningsskapande kvalitetsarbete
9. Mål, måluppfyllelse och resultat
10. Projektinriktat arbetssätt
11. Analys och utvärdering
Epilog att bli tydlig i konturerna
Man brukar säga att något sitter i väggarna. Jag brukar säga att ingenting sitter i väggarna. Det sitter i oss i dig och mig och vårt tyckande och tänkande om barn, barndom, förskola, samhälle, pedagogroll, kunskap och lärande.

I Det synliga barnet tar Martina Lundström ställning för att barns perspektiv är jämlikt vuxnas. Hon slår också fast att förskolan är den enda arenan i samhället som är barnens egen. Som pedagog behöver man därför ta ställning för barns inflytande i verksamheten varje dag. Även om det kan vara obekvämt ibland.
Hon visar hur pedagogisk dokumentation och projektinriktat arbete gör det möjligt att förändra sitt synsätt, synliggöra barnen och samtidigt följa läroplanen. Hon ger också konkreta exempel på verktyg som blir en hjälp att förstärka barnens perspektiv i kvalitetsarbetet.

Martina Lundström är förskollärare, pedagogista och utbildningskonsult. Hon har också bloggen Mötesplats för lärande.

Innehåll

Inledning
1. Alla är vi människor
2. Lyssnande lärande ledarskap
3. Att ge röst åt alla barn
4. Att ge barn utrymme
5. Barn som skapare av kunskap
6. Att göra ställningstaganden
7. Pedagogisk dokumentation
8. Meningsskapande kvalitetsarbete
9. Mål, måluppfyllelse och resultat
10. Projektinriktat arbetssätt
11. Analys och utvärdering
Epilog att bli tydlig i konturerna
Begagnad bok
175 kr304 krSpara 129 kr (43%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
175 kr304 krSpara 129 kr (43%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar