Demokrati i förskolan : fokus på barns samspel; Rauni Karlsson; 2014
spara 52%
5+ säljare

Demokrati i förskolan : fokus på barns samspel Upplaga 1

av Rauni Karlsson
Författaren tar i Demokrati i förskolan – fokus på barns samspel upp frågan om vad demokratiska värden egentligen innebär och hur man kan arbeta med dem i förskolan. Boken visar hur barn i sin vardag ger uttryck för ett slags levd demokrati genom handlingar av ansvar, omsorg och respekt.

Men demokrati i förskolan handlar också om de vuxna – om makt, kunskap och jämställdhet – och om pedagoger som tar barns perspektiv och lär av dem. Det är en professionell utmaning för alla förskollärare att ta fasta på det barnen anser vara värdefullt och att sedan reflektera över hur man kan använda det på ett för verksamheten utvecklande sätt, och därmed ge barn reellt inflytande. Författaren synliggör vilka didaktiska konsekvenser som kunskap om barnens värdegemenskap kan tänkas ge och ställer sig frågan vilka kunskapsinnehåll vi kan skapa med utgångspunkt i barnens värdegemenskap.

Boken avslutas med ett kapitel om observation som arbetsredskap och om att dokumentera observationerna för att utveckla arbetssätt där barnens medverkan och deltagande också innebär reellt inflytande. Boken vänder sig till förskollärarprogrammets kurser samt till verksamma förskollärare.

Sagt om boken
”[…] Boken har ett mycket tydligt barnperspektiv och illustreras med många exempel från förskolans vardag. Ett intressant fokus är vad könstillhörighet och traditionella könsmönster betyder i demokratiprocessen och författaren utvecklar också viktiga tankar om hur pedagogen ska agera för att förstå barnens kompetenser vad gäller värdegrund. En intressant, användbar och tankeväckande bok för verksamma och blivande förskolepedagoger.” BTJ-häfte 14111029 Lektör Ulf Mårtensson

Om författarna
Rauni Karlsson har många års erfarenhet som förskollärare. Hon arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Författaren tar i Demokrati i förskolan – fokus på barns samspel upp frågan om vad demokratiska värden egentligen innebär och hur man kan arbeta med dem i förskolan. Boken visar hur barn i sin vardag ger uttryck för ett slags levd demokrati genom handlingar av ansvar, omsorg och respekt.

Men demokrati i förskolan handlar också om de vuxna – om makt, kunskap och jämställdhet – och om pedagoger som tar barns perspektiv och lär av dem. Det är en professionell utmaning för alla förskollärare att ta fasta på det barnen anser vara värdefullt och att sedan reflektera över hur man kan använda det på ett för verksamheten utvecklande sätt, och därmed ge barn reellt inflytande. Författaren synliggör vilka didaktiska konsekvenser som kunskap om barnens värdegemenskap kan tänkas ge och ställer sig frågan vilka kunskapsinnehåll vi kan skapa med utgångspunkt i barnens värdegemenskap.

Boken avslutas med ett kapitel om observation som arbetsredskap och om att dokumentera observationerna för att utveckla arbetssätt där barnens medverkan och deltagande också innebär reellt inflytande. Boken vänder sig till förskollärarprogrammets kurser samt till verksamma förskollärare.

Sagt om boken
”[…] Boken har ett mycket tydligt barnperspektiv och illustreras med många exempel från förskolans vardag. Ett intressant fokus är vad könstillhörighet och traditionella könsmönster betyder i demokratiprocessen och författaren utvecklar också viktiga tankar om hur pedagogen ska agera för att förstå barnens kompetenser vad gäller värdegrund. En intressant, användbar och tankeväckande bok för verksamma och blivande förskolepedagoger.” BTJ-häfte 14111029 Lektör Ulf Mårtensson

Om författarna
Rauni Karlsson har många års erfarenhet som förskollärare. Hon arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789147106233
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 170 st
Författaren tar i Demokrati i förskolan – fokus på barns samspel upp frågan om vad demokratiska värden egentligen innebär och hur man kan arbeta med dem i förskolan. Boken visar hur barn i sin vardag ger uttryck för ett slags levd demokrati genom handlingar av ansvar, omsorg och respekt.

Men demokrati i förskolan handlar också om de vuxna – om makt, kunskap och jämställdhet – och om pedagoger som tar barns perspektiv och lär av dem. Det är en professionell utmaning för alla förskollärare att ta fasta på det barnen anser vara värdefullt och att sedan reflektera över hur man kan använda det på ett för verksamheten utvecklande sätt, och därmed ge barn reellt inflytande. Författaren synliggör vilka didaktiska konsekvenser som kunskap om barnens värdegemenskap kan tänkas ge och ställer sig frågan vilka kunskapsinnehåll vi kan skapa med utgångspunkt i barnens värdegemenskap.

Boken avslutas med ett kapitel om observation som arbetsredskap och om att dokumentera observationerna för att utveckla arbetssätt där barnens medverkan och deltagande också innebär reellt inflytande. Boken vänder sig till förskollärarprogrammets kurser samt till verksamma förskollärare.

Sagt om boken
”[…] Boken har ett mycket tydligt barnperspektiv och illustreras med många exempel från förskolans vardag. Ett intressant fokus är vad könstillhörighet och traditionella könsmönster betyder i demokratiprocessen och författaren utvecklar också viktiga tankar om hur pedagogen ska agera för att förstå barnens kompetenser vad gäller värdegrund. En intressant, användbar och tankeväckande bok för verksamma och blivande förskolepedagoger.” BTJ-häfte 14111029 Lektör Ulf Mårtensson

Om författarna
Rauni Karlsson har många års erfarenhet som förskollärare. Hon arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Författaren tar i Demokrati i förskolan – fokus på barns samspel upp frågan om vad demokratiska värden egentligen innebär och hur man kan arbeta med dem i förskolan. Boken visar hur barn i sin vardag ger uttryck för ett slags levd demokrati genom handlingar av ansvar, omsorg och respekt.

Men demokrati i förskolan handlar också om de vuxna – om makt, kunskap och jämställdhet – och om pedagoger som tar barns perspektiv och lär av dem. Det är en professionell utmaning för alla förskollärare att ta fasta på det barnen anser vara värdefullt och att sedan reflektera över hur man kan använda det på ett för verksamheten utvecklande sätt, och därmed ge barn reellt inflytande. Författaren synliggör vilka didaktiska konsekvenser som kunskap om barnens värdegemenskap kan tänkas ge och ställer sig frågan vilka kunskapsinnehåll vi kan skapa med utgångspunkt i barnens värdegemenskap.

Boken avslutas med ett kapitel om observation som arbetsredskap och om att dokumentera observationerna för att utveckla arbetssätt där barnens medverkan och deltagande också innebär reellt inflytande. Boken vänder sig till förskollärarprogrammets kurser samt till verksamma förskollärare.

Sagt om boken
”[…] Boken har ett mycket tydligt barnperspektiv och illustreras med många exempel från förskolans vardag. Ett intressant fokus är vad könstillhörighet och traditionella könsmönster betyder i demokratiprocessen och författaren utvecklar också viktiga tankar om hur pedagogen ska agera för att förstå barnens kompetenser vad gäller värdegrund. En intressant, användbar och tankeväckande bok för verksamma och blivande förskolepedagoger.” BTJ-häfte 14111029 Lektör Ulf Mårtensson

Om författarna
Rauni Karlsson har många års erfarenhet som förskollärare. Hon arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Begagnad bok
185 kr380 krSpara 195 kr (52%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
185 kr380 krSpara 195 kr (52%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar