Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning; Anna-Karin Svensson; 2018
Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning; Anna-Karin Svensson; 2018

Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning

av Anna-Karin Svensson

  • Utgiven: 2018
  • ISBN: 9789186295097
  • Sidor: 232 st
  • Förlag: Malmö högskola
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Avhandlingen belyser läsning och läsarbanor i ett livsperspektiv där fyra lärarstudenters berättelser om läsning från barndom till mötet med lärarutbildningen analyseras ur ett sociokulturellt perspektiv. Ur berättelserna om läsning i olika kontexter såsom familj, skola och lärarutbildning framträder ett perspektiv på läsning som en relationell process. I en relationell läsprocess visar sig viktiga andra, som bjuder in och bekräftar, vara de mest betydelsefulla grundförutsättningarna. Viktiga andra, d.v.s. de som är betydelsefulla och stöder läsprocessen, finns i alla de sammanhang som studenterna berättar om, från tidig läsning i barndomen till vuxenlivets läsning i olika läspraktiker. Enligt studenternas läsarbanor finns flera olika läsarföreningar beroende på sammanhang. I berättelserna framkommer hur upplevelser av delaktighet i en läsarförening inte automatiskt överförs till en annan. I mötet med läsning i nya sammanhang uppstår större eller mindre glapp som utmanar och behöver överbryggas. Att bli medveten om sin egen läsning i ett livsperspektiv kan innebära insikter i att läsning är en relationell process som sker i situerade praktiker kopplad till personliga, historiska, kulturella och sociala kontexter, vilket betyder att undervisning kring läsprocesser är en långt mera komplicerad process än att enbart lära ut hur text avkodas som isolerad färdighet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning (2018)

I mars 2018 släpptes boken Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning skriven av Anna-Karin Svensson. Den är skriven på svenska och består av 232 sidor djupgående information om språk. Förlaget bakom boken är Malmö högskola.

Köp boken Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning

Harvard

Svensson, A.-K. (2018). Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning. Malmö högskola.

Oxford

Svensson, Anna-Karin, Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning (Malmö högskola, 2018).

APA

Svensson, A.-K. (2018). Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning. Malmö högskola.

Vancouver

Svensson AK. Lärarstudenters berättelser om läsning : från tidig barndom till mötet med lärarutbildning. Malmö högskola; 2018.

Köp boken

Helt ny

232 kr