Barnomsorgen är en kvinnodominerad verksamhet i ett samhälle som premierar det manliga. Vad betyder det för förskollärares yrkesstatus? Har manliga och kvinnliga förskollärare olika kompetens och arbetssätt? Vem har tolkningsföreträde när det gäller verksamhetens mål och medel? Behövs det fler män i barnomsorgen? Med utgångspunkt i en fenomenologisk analys- och tolkningsmodell, och genom att studera skillnader i manliga och kvinnliga förskollärares arbetssätt, redogör författarna i denna bok för vad som kännetecknar förskollärares yrkeskompetens. Några av de frågor som tas upp är: Varför är engagemang och goda relationer så viktiga för kvinnor? Varför vill män så gärna bedriva olika projekt? Vad utmärker den kvinnliga respektive den manliga kompetensen? Författarna beskriver även en metod för hur barnomsorgens personal praktiskt kan gå tillväga för att synliggöra den egna kompetensen.
Boken vänder sig främst till studerande och yrkesverksamma inom förskolans och skolans värld, men är även tänkt för andra som är intresserade av jämställdhetsfrågor, oavsett yrkestillhörighet.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker