Kreativitet i förskolan Upplaga 1
Vad innebär kreativitet? På vilket sätt manifesterar den sig och vad betyder det att vara kreativ? Kan kreativitet ses som en medfödd egenskap eller är det en skicklighet som kan förklaras, detaljerats, läras ut och vidareutvecklas? Kreativitet är inte begränsat enbart till den konstnärliga sfären utan spelar en roll i alla delar av liv och utveckling. Nutida forskning samtycker om att kreativitet är en universell mänsklig egenskap, som dock varierar i omfång och uttrycks på många olika sätt. Denna bok utforskar kreativitet som ett mänskligt fenomen från ett pedagogiskt perspektiv, med speciell fokus på förskolans och lärarprofessionens pedagogiska uppdrag, det vill säga kreativitetens vad, hur och varför. Vad innebär det att arbeta kreativt i förskolan? Hur identifierar man de olika formerna av kreativitet i förskolans dagliga liv? Vad utmärker en kreativ lärare och ett kreativt team? Vilka typer av innehåll och miljöer i förskolan stödjer utvecklingen av vuxnas och barns kreativitet?
Författaren av denna bok syftar till att väcka en diskussion kring kreativitetens roll i förskolans pedagogiska praxis. Boken framhäver barns kreativitetsutveckling och kreativa manifestationer genom en rad exempel som visar på deras förmåga att vara innovativa och fantasifulla, vilket är resultatet av lärarnas inspirerande och innovativa undervisningsmetoder.
Vad innebär kreativitet? På vilket sätt manifesterar den sig och vad betyder det att vara kreativ? Kan kreativitet ses som en medfödd egenskap eller är det en skicklighet som kan förklaras, detaljerats, läras ut och vidareutvecklas? Kreativitet är inte begränsat enbart till den konstnärliga sfären utan spelar en roll i alla delar av liv och utveckling. Nutida forskning samtycker om att kreativitet är en universell mänsklig egenskap, som dock varierar i omfång och uttrycks på många olika sätt. Denna bok utforskar kreativitet som ett mänskligt fenomen från ett pedagogiskt perspektiv, med speciell fokus på förskolans och lärarprofessionens pedagogiska uppdrag, det vill säga kreativitetens vad, hur och varför. Vad innebär det att arbeta kreativt i förskolan? Hur identifierar man de olika formerna av kreativitet i förskolans dagliga liv? Vad utmärker en kreativ lärare och ett kreativt team? Vilka typer av innehåll och miljöer i förskolan stödjer utvecklingen av vuxnas och barns kreativitet?
Författaren av denna bok syftar till att väcka en diskussion kring kreativitetens roll i förskolans pedagogiska praxis. Boken framhäver barns kreativitetsutveckling och kreativa manifestationer genom en rad exempel som visar på deras förmåga att vara innovativa och fantasifulla, vilket är resultatet av lärarnas inspirerande och innovativa undervisningsmetoder.