Konstpedagogik
Talar inte konsten för sig själv? Nej, är svaret i det fjärde numret av Göteborgs konstmuseums skriftserie Skiascope som helt ägnas konstpedagogik. Trots officiella deklarationer om konstpedagogikens betydelse har pedagogiken en svag ställning på många museer. Den tycks ofta komma i andra hand, efter det arbete som anses viktigast: att göra utställningar. Dessutom är forskningen om konstpedagogik eftersatt. Skiascope 4 tar ett grepp om forskningsfältet och historieskrivningen, och bidrar dessutom med ny forskning om ett högintressant, tidigare helt outforskat material: Göteborgs konstmuseums pedagogiska verksamhet från 1864 till 2010. Numret innehåller texter av Kristoffer Arvidsson, Philippa Nanfeldt och Jeff Werner.
Utgiven: 2011
ISBN: 9789187968808
Förlag: Göteborgs konstmuseum
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 287 st
Talar inte konsten för sig själv? Nej, är svaret i det fjärde numret av Göteborgs konstmuseums skriftserie Skiascope som helt ägnas konstpedagogik. Trots officiella deklarationer om konstpedagogikens betydelse har pedagogiken en svag ställning på många museer. Den tycks ofta komma i andra hand, efter det arbete som anses viktigast: att göra utställningar. Dessutom är forskningen om konstpedagogik eftersatt. Skiascope 4 tar ett grepp om forskningsfältet och historieskrivningen, och bidrar dessutom med ny forskning om ett högintressant, tidigare helt outforskat material: Göteborgs konstmuseums pedagogiska verksamhet från 1864 till 2010. Numret innehåller texter av Kristoffer Arvidsson, Philippa Nanfeldt och Jeff Werner.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.