5+ säljare
Kampen om kunskapen
Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola! I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet. I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare. Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning. Innehåll: Förord Problemet en första bestämning Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag Inte särskilt radikalt Skolan som system Kampen om kunskapen Framtiden Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv Hur det blev som det blev Systembygge och motsättningar: två positioner Skola för bildning och 1994 års läroplaner Lärarutbildningskommittén (LUK 97) Professionell och professionalisering: missvisande värdeord Skolpolitik som partipolitik Kunskapsfrågan trots allt i skymundan Kunskap och kunskapskulturer De två kulturerna Mångfald som utmaning Vetenskapliga och andra röster om kunskap Kunskapskultur som undersökningsverktyg Sju kunskapskulturer Fysisk naturvetenskap Teknik som kunskapskultur Matematiken några noteringar Samhällsvetenskap Humaniora, kultur och kulturvetenskap Miljö 'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur? Rester och ursäkter En skola öppen mot kunskapen Att öppna systemet: en ny agenda Skolsystemet och kulturernas mångfald Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser Demokratin, värdegrunden och kunskapen Informationssamhället: helt nya villkor? Om kunskapens enhet och splittring Ett nytt samhälle? och en ny pedagogik? Stoffträngsel och snuttifiering Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik Lärande finns överallt! Den levande länken: lärare för en ny tid 'Lärare' är 99 yrken Att dra nytta av mångfalden Lärarnas professionella uppdrag Läraren som kulturattaché Läraren som reseledare Forskning kring lärarroll och skola Ett flexibelt yrkesliv Mått och steg En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan Lärare i livslångt lärande Andra kunskapsbärare i skolan Att komma vidare Om forskningen och dess organisation Referenser
Utgiven: 2004
ISBN: 9789185096886
Förlag: Lärarförbundets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 256 st
Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola! I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet. I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare. Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning. Innehåll: Förord Problemet en första bestämning Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag Inte särskilt radikalt Skolan som system Kampen om kunskapen Framtiden Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv Hur det blev som det blev Systembygge och motsättningar: två positioner Skola för bildning och 1994 års läroplaner Lärarutbildningskommittén (LUK 97) Professionell och professionalisering: missvisande värdeord Skolpolitik som partipolitik Kunskapsfrågan trots allt i skymundan Kunskap och kunskapskulturer De två kulturerna Mångfald som utmaning Vetenskapliga och andra röster om kunskap Kunskapskultur som undersökningsverktyg Sju kunskapskulturer Fysisk naturvetenskap Teknik som kunskapskultur Matematiken några noteringar Samhällsvetenskap Humaniora, kultur och kulturvetenskap Miljö 'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur? Rester och ursäkter En skola öppen mot kunskapen Att öppna systemet: en ny agenda Skolsystemet och kulturernas mångfald Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser Demokratin, värdegrunden och kunskapen Informationssamhället: helt nya villkor? Om kunskapens enhet och splittring Ett nytt samhälle? och en ny pedagogik? Stoffträngsel och snuttifiering Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik Lärande finns överallt! Den levande länken: lärare för en ny tid 'Lärare' är 99 yrken Att dra nytta av mångfalden Lärarnas professionella uppdrag Läraren som kulturattaché Läraren som reseledare Forskning kring lärarroll och skola Ett flexibelt yrkesliv Mått och steg En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan Lärare i livslångt lärande Andra kunskapsbärare i skolan Att komma vidare Om forskningen och dess organisation Referenser
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.