Informationskompetens : en grundbok; Martin Lindqvist, Peder Söderlind; 2009
5+ säljare

Informationskompetens : en grundbok Upplaga 1

av Martin Lindqvist, Peder Söderlind
Bakom all information finns en avsändare som har ett syfte.
Ett företag skall generera pengar till sina ägare, intresseföreningen skall värna om medlemmarnas intressen och myndigheten har ett uppdrag.
Informationen vi stöter på i vår vardag, på skolan eller i arbetet har olika avsändare och olika syften. För att information skall kunna förstås och användas av den som tar del av den måste den sättas i sitt sammanhang. Informationen är endast användbar om hänsyn tas till av vem och varför den producerats. Vi måste förstå syftet med informationen. Vad vill avsändaren uppnå?
Detta kan tyckas enkelt, men i ett samhälle där företag agerar som föreningar, myndigheter arbetar med marknadsföring och föreningar äger aktiebolag är det lätt att blanda ihop olika typer av information och alltför enkelt att tappa fotfästet i informationsflödet. När informationsmängden hela tiden ökar gäller det att kunna bedöma kvaliteten på informationen. Information kan också ha flera olika syften.
Detta är en grundbok i informationskompetens. Den lär dig att reflektera över den information du möter och ger dig de kunskaper och redskap du behöver för att kunna värdera informationen du dagligen utsätts för.
Bakom all information finns en avsändare som har ett syfte.
Ett företag skall generera pengar till sina ägare, intresseföreningen skall värna om medlemmarnas intressen och myndigheten har ett uppdrag.
Informationen vi stöter på i vår vardag, på skolan eller i arbetet har olika avsändare och olika syften. För att information skall kunna förstås och användas av den som tar del av den måste den sättas i sitt sammanhang. Informationen är endast användbar om hänsyn tas till av vem och varför den producerats. Vi måste förstå syftet med informationen. Vad vill avsändaren uppnå?
Detta kan tyckas enkelt, men i ett samhälle där företag agerar som föreningar, myndigheter arbetar med marknadsföring och föreningar äger aktiebolag är det lätt att blanda ihop olika typer av information och alltför enkelt att tappa fotfästet i informationsflödet. När informationsmängden hela tiden ökar gäller det att kunna bedöma kvaliteten på informationen. Information kan också ha flera olika syften.
Detta är en grundbok i informationskompetens. Den lär dig att reflektera över den information du möter och ger dig de kunskaper och redskap du behöver för att kunna värdera informationen du dagligen utsätts för.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789173590167
Förlag: Santérus Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 240 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2013)
från 139 kr
Upplaga 1 (2009)
från 79 kr
Bakom all information finns en avsändare som har ett syfte.
Ett företag skall generera pengar till sina ägare, intresseföreningen skall värna om medlemmarnas intressen och myndigheten har ett uppdrag.
Informationen vi stöter på i vår vardag, på skolan eller i arbetet har olika avsändare och olika syften. För att information skall kunna förstås och användas av den som tar del av den måste den sättas i sitt sammanhang. Informationen är endast användbar om hänsyn tas till av vem och varför den producerats. Vi måste förstå syftet med informationen. Vad vill avsändaren uppnå?
Detta kan tyckas enkelt, men i ett samhälle där företag agerar som föreningar, myndigheter arbetar med marknadsföring och föreningar äger aktiebolag är det lätt att blanda ihop olika typer av information och alltför enkelt att tappa fotfästet i informationsflödet. När informationsmängden hela tiden ökar gäller det att kunna bedöma kvaliteten på informationen. Information kan också ha flera olika syften.
Detta är en grundbok i informationskompetens. Den lär dig att reflektera över den information du möter och ger dig de kunskaper och redskap du behöver för att kunna värdera informationen du dagligen utsätts för.
Bakom all information finns en avsändare som har ett syfte.
Ett företag skall generera pengar till sina ägare, intresseföreningen skall värna om medlemmarnas intressen och myndigheten har ett uppdrag.
Informationen vi stöter på i vår vardag, på skolan eller i arbetet har olika avsändare och olika syften. För att information skall kunna förstås och användas av den som tar del av den måste den sättas i sitt sammanhang. Informationen är endast användbar om hänsyn tas till av vem och varför den producerats. Vi måste förstå syftet med informationen. Vad vill avsändaren uppnå?
Detta kan tyckas enkelt, men i ett samhälle där företag agerar som föreningar, myndigheter arbetar med marknadsföring och föreningar äger aktiebolag är det lätt att blanda ihop olika typer av information och alltför enkelt att tappa fotfästet i informationsflödet. När informationsmängden hela tiden ökar gäller det att kunna bedöma kvaliteten på informationen. Information kan också ha flera olika syften.
Detta är en grundbok i informationskompetens. Den lär dig att reflektera över den information du möter och ger dig de kunskaper och redskap du behöver för att kunna värdera informationen du dagligen utsätts för.
Begagnad bok
79 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
79 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar