Informationsfärdighet i praktiken : skolbibliotekarie och lärare i samverkan Upplaga 1
Vad gör man i skolan idag för att ge eleverna informationskompetens och förbereda dem för ett livslångt lärande? Hur bedriver man skolutveckling?
Varje grundskola i Sverige borde, via sin skolbiblioteksverksamhet, kunna erbjuda en väl fungerande undervisning i informationsfärdighet, effektiv handledning i informationshantering med undervisning i kritiskt tänkande samt ständigt pågående lässtimulering.
Monica Nilsson är bibliotekarie på Björnekullaskolan i Åstorp och har mångårig erfarenhet av skolbiblioteksverksamhet i grundskolan. I den här boken beskriver hon översiktligt de mest betydande pedagogiska riktningarna och hur de tillsammans med förändringar i samhället påverkat skolans läroplaner och arbete.
Hon beskriver ett antal processmodeller och ger en mängd konkreta exempel på hur skolbibliotekarier tillsammans med lärare kan erbjuda en väl fungerande undervisning i informationsfärdighet och en effektiv handledning i informationshantering. På den tillhörande webbplatsen finns lektions- och övningsunderlag som kan laddas ner och anpassas efter behov och önskemål.
Omslag av Charlotta och Erika Hedström.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789170185854
Förlag: BTJ Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 272 st
Vad gör man i skolan idag för att ge eleverna informationskompetens och förbereda dem för ett livslångt lärande? Hur bedriver man skolutveckling?
Varje grundskola i Sverige borde, via sin skolbiblioteksverksamhet, kunna erbjuda en väl fungerande undervisning i informationsfärdighet, effektiv handledning i informationshantering med undervisning i kritiskt tänkande samt ständigt pågående lässtimulering.
Monica Nilsson är bibliotekarie på Björnekullaskolan i Åstorp och har mångårig erfarenhet av skolbiblioteksverksamhet i grundskolan. I den här boken beskriver hon översiktligt de mest betydande pedagogiska riktningarna och hur de tillsammans med förändringar i samhället påverkat skolans läroplaner och arbete.
Hon beskriver ett antal processmodeller och ger en mängd konkreta exempel på hur skolbibliotekarier tillsammans med lärare kan erbjuda en väl fungerande undervisning i informationsfärdighet och en effektiv handledning i informationshantering. På den tillhörande webbplatsen finns lektions- och övningsunderlag som kan laddas ner och anpassas efter behov och önskemål.
Omslag av Charlotta och Erika Hedström.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.