Identitet : om varumärken, tecken och symboler; Lena Holger, Ingalill Holmberg; 2002
Identitet : om varumärken, tecken och symboler; Lena Holger, Ingalill Holmberg; 2002

Identitet : om varumärken, tecken och symboler

av Lena Holger, Ingalill Holmberg

  • Utgiven: 2002
  • ISBN: 9789187215193
  • Sidor: 270 st
  • Förlag: Raster förlag
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

På romartiden märkte tillverkare av tegel och oljelampor sina produkter med något som vi idag skulle kunna kalla varumärken. Sedan dess har varumärken, tecken och symboler kommit att omge oss dagligen, i en omfattning vi inte alltid är medvetna om. De sätter sin prägel på våra konsumtionsvanor men påverkar även våra personliga identiteter och hela vårt samhälle. Identitetsskapande processer och strategiska designprogram har blivit allt vanligare bland företagen och en ny yrkeskår av formgivare och designers har vuxit fram. I boken Identitet om varumärken, tecken och symboler samlar redaktörerna Lena Holger och Ingalill Holmberg 26 skribenter som lyfter fram olika aspekter på ämnet. Här berättas om varumärken ur ett juridiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv men även om design- och varumärkeshistoria, skönhet och samspelet mellan konst och företag. Praktiska hanteringar av varumärkesfrågor belyses med hjälp av konkreta exempel från AstraZeneca, KF, Posten, Tetra Pak, Trygg-Hansa, Röda Korset och Nationalmuseum. Lena Holger är konsthistoriker, författare och förste intendent på Nationalmuseum i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Helene Schjerfbeck. Liv och konstnärskap (1987), Helene Schjerfbeck. Teckningar och akvareller (1994), Bo Andersson, skulptör (1995), Bittan Bergh Valberg, konstnär, textilare och designer (2001), varit redaktör och medförfattare till Helene Schjerfbeck, kvinnor, mansporträtt, självporträtt, landskap, stilleben (1997) samt skrivit en mängd artiklar om konst och konstnärer. Ingalill Holmberg är ekonomie doktor, docent och VD för Centre for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Företagsledares mandat 1986, Från divisioner till bolag (1990), Företagsledning bortom etablerad teori (1992, redaktör tillsammans med Erik Sjöstrand) och Creating the Future (2002, redaktör tillsammans med Miriam Salzer-Mörling och Lars Strannegård). Hon är också redaktör och ansvarig utgivare för skriften Ledmotiv idéskrift om ledarskap.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Identitet : om varumärken, tecken och symboler (2002)

I februari 2002 släpptes boken Identitet : om varumärken, tecken och symboler skriven av Lena Holger, Ingalill Holmberg. Den är skriven på svenska och består av 270 sidor djupgående information om ekonomi. Förlaget bakom boken är Raster förlag.

Köp boken Identitet : om varumärken, tecken och symboler på Studentapan och spara pengar.

Referera till Identitet : om varumärken, tecken och symboler

Harvard

Holger, L. & Holmberg, I. (2002). Identitet : om varumärken, tecken och symboler. Raster förlag.

Oxford

Holger, Lena & Holmberg, Ingalill, Identitet : om varumärken, tecken och symboler (Raster förlag, 2002).

APA

Holger, L., & Holmberg, I. (2002). Identitet : om varumärken, tecken och symboler. Raster förlag.

Vancouver

Holger L, Holmberg I. Identitet : om varumärken, tecken och symboler. Raster förlag; 2002.

Köp boken

219 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!