Hype : bestsellers and literary culture; Jon Helgason, Sara Kärrholm, Ann Steiner; 2014
Hype : bestsellers and literary culture; Jon Helgason, Sara Kärrholm, Ann Steiner; 2014

Hype : bestsellers and literary culture Upplaga 1

av Jon Helgason, Sara Kärrholm, Ann Steiner

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2014
  • ISBN: 9789187675324
  • Sidor: 239 st
  • Förlag: Nordic Academic Press
  • Format: E-bok
  • Språk: Engelska

Om boken

Bästsäljare är böcker som säljer i stora upplagor, som får ett stort antal läsare och är omtalade i medier och bland läsare. Trots att bästsäljare kan anses vara den mest synliga litteraturen på bokmarknaden har forskning om hur de skapas, framställs och mottas varit begränsad, likaså forskning kring bästsäljares kulturella och sociala betydelse. I forskningsantologin Hype är bästsäljaren som fenomen i fokus, inte minst utifrån perspektivet att populära berättelser bevisligen spelar stor roll för miljoner läsare. Bästsäljaren, betraktad som ett globalt fenomen, befinner sig i ett kraftfält mellan producenter och konsumenter, något som belyser det ömsesidiga beroendet mellan kultur, marknad och individ. Antologin behandlar en rad olika frågor som hänger samman med bästsäljande skönlitteratur såsom hur ”hajp” skapas, bokmarknadens utveckling och fokus på ”stora böcker”, författarens position i det samtida mediala landskapet, historiska perspektiv och förhållandet mellan bästsäljare och forskning. ——- Bestsellers are the books that sell well, are read by large numbers of people, and are widely talked about in the media and among readers. Yet there has been little research on the creation, reception, and cultural and social significance of bestsellers. Recognizing that popular narratives play an important role in the lives of millions of readers,Hype – Bestsellers and Literary Culture looks closely at the literature so many people read. As global market phenomena, situated in between the power spheres of producers and consumers, bestsellers also highlight the interdependency of culture, market, and the individual. This volume addresses such diverse questions as the creation of hype, the role and the meaning of the author in the present-day media landscape, changes in the book trade, historical perspectives on bestselling literature, and the relationship between bestsellers and literary research.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Hype : bestsellers and literary culture (2014)

I oktober 2014 släpptes boken Hype : bestsellers and literary culture skriven av Jon Helgason, Sara Kärrholm, Ann Steiner. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på engelska och består av 239 sidor djupgående information om litteraturvetenskap. Förlaget bakom boken är Nordic Academic Press.

Köp boken Hype : bestsellers and literary culture på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Hype : bestsellers and literary culture (Upplaga 1)

Harvard

Helgason, J., Kärrholm, S. & Steiner, A. (2014). Hype : bestsellers and literary culture. 1:a uppl. Nordic Academic Press.

Oxford

Helgason, Jon, Kärrholm, Sara & Steiner, Ann, Hype : bestsellers and literary culture, 1 uppl. (Nordic Academic Press, 2014).

APA

Helgason, J., Kärrholm, S., & Steiner, A. (2014). Hype : bestsellers and literary culture (1:a uppl.). Nordic Academic Press.

Vancouver

Helgason J, Kärrholm S, Steiner A. Hype : bestsellers and literary culture. 1:a uppl. Nordic Academic Press; 2014.

Tillfälligt slut

Bevaka boken och få meddelande när den är tillgänglig igen.