Larsson, Hans Albin. Historiedidaktiska utmaningar Jönköping University Press. Ca 154 sidor . . Det är tveklöst ett hot mot demokratin i ett land om dess folk endast har en vg uppfattning om sitt förflutna och om varför nuet ser ut som det gör. Historiedidaktikens kanske mest väsentliga funktion är att ge förklaring åt nuet och därmed en kunskapsmässig grund för en demokratisk utveckling. I ett läge där historieämnet krympts ned till en nivå som omöjliggör att våra skolbarn under sin skoltid hinner skaffa sig en kronologisk reda och ett någorlunda genomtänkt historiemedvetande, måste debatten om historieämnets och historieundervisningens roll påverkas. Det gäller då historieuppfattningen och histoireförmedlingen i hela samhället och under hela livet. Vilken bild har vi av nuet och dess historiska bakgrund? Vad lär vi oss, varför detta och vad borde vi lära oss? Boken är en antologi som tillkommit för att kommentera och analysera aktuella förhållanden som berör historiemedvetande och historieundervisning. De olika författarna är alla fackhistoriker och utbildade lärare. Den gemensamma nämnaren, historiedidaktien, ses därför utifrån ett användarperspektiv på historievetenskaplig grund. Boken syftar till at thos fackfolk på området (forskare och lärare) samt journalister och politiker och andra intresserade stimulera till en kontinuerlig debatt kring dessa frågor. Hans Albin Larsson
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker