Globalisering : kommunikation och modernitet; André Jansson; 2004
5+ säljare

Globalisering : kommunikation och modernitet Upplaga 1

av André Jansson
Globaliseringen är omdebatterad och har många ansikten. I den här boken diskuteras en av dess mest centrala drivkrafter – kommunikation. Utan medier och andra kommunikationsmedel vore globaliseringen otänkbar. Globalisering – kommunikation och modernitet handlar framför allt om det moderna samhällets omvandling. Med utgångspunkt i tre tankefigurer – kommunikation som upptäckande, samordning respektive skådespel – skildrar författaren hur kommunikations- utveckling och globalisering har samverkat alltsedan 1800-talets slutskede och fram till idag. Vad har nya kommunikationsformer betytt för kolonialsamhällets omvandling? Vilka nya typer av samordning och gemenskap uppstår när industrisamhället och nationalstaten utmanas av konsumtionskultur och globala informationsnätverk? Vad händer med gränsen mellan fiktion och verklighet i en tid präglad av spektakulär reklam och globala medieevenemang? Även frågor som rör resursfördelning, identitetsskapande och globalismen som ideologi tas upp till behandling. Boken vänder sig till studenter inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt till alla som vill lära sig mer om globaliseringens innebörder.
Globaliseringen är omdebatterad och har många ansikten. I den här boken diskuteras en av dess mest centrala drivkrafter – kommunikation. Utan medier och andra kommunikationsmedel vore globaliseringen otänkbar. Globalisering – kommunikation och modernitet handlar framför allt om det moderna samhällets omvandling. Med utgångspunkt i tre tankefigurer – kommunikation som upptäckande, samordning respektive skådespel – skildrar författaren hur kommunikations- utveckling och globalisering har samverkat alltsedan 1800-talets slutskede och fram till idag. Vad har nya kommunikationsformer betytt för kolonialsamhällets omvandling? Vilka nya typer av samordning och gemenskap uppstår när industrisamhället och nationalstaten utmanas av konsumtionskultur och globala informationsnätverk? Vad händer med gränsen mellan fiktion och verklighet i en tid präglad av spektakulär reklam och globala medieevenemang? Även frågor som rör resursfördelning, identitetsskapande och globalismen som ideologi tas upp till behandling. Boken vänder sig till studenter inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt till alla som vill lära sig mer om globaliseringens innebörder.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2004
ISBN: 9789144026862
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 204 st
Globaliseringen är omdebatterad och har många ansikten. I den här boken diskuteras en av dess mest centrala drivkrafter – kommunikation. Utan medier och andra kommunikationsmedel vore globaliseringen otänkbar. Globalisering – kommunikation och modernitet handlar framför allt om det moderna samhällets omvandling. Med utgångspunkt i tre tankefigurer – kommunikation som upptäckande, samordning respektive skådespel – skildrar författaren hur kommunikations- utveckling och globalisering har samverkat alltsedan 1800-talets slutskede och fram till idag. Vad har nya kommunikationsformer betytt för kolonialsamhällets omvandling? Vilka nya typer av samordning och gemenskap uppstår när industrisamhället och nationalstaten utmanas av konsumtionskultur och globala informationsnätverk? Vad händer med gränsen mellan fiktion och verklighet i en tid präglad av spektakulär reklam och globala medieevenemang? Även frågor som rör resursfördelning, identitetsskapande och globalismen som ideologi tas upp till behandling. Boken vänder sig till studenter inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt till alla som vill lära sig mer om globaliseringens innebörder.
Globaliseringen är omdebatterad och har många ansikten. I den här boken diskuteras en av dess mest centrala drivkrafter – kommunikation. Utan medier och andra kommunikationsmedel vore globaliseringen otänkbar. Globalisering – kommunikation och modernitet handlar framför allt om det moderna samhällets omvandling. Med utgångspunkt i tre tankefigurer – kommunikation som upptäckande, samordning respektive skådespel – skildrar författaren hur kommunikations- utveckling och globalisering har samverkat alltsedan 1800-talets slutskede och fram till idag. Vad har nya kommunikationsformer betytt för kolonialsamhällets omvandling? Vilka nya typer av samordning och gemenskap uppstår när industrisamhället och nationalstaten utmanas av konsumtionskultur och globala informationsnätverk? Vad händer med gränsen mellan fiktion och verklighet i en tid präglad av spektakulär reklam och globala medieevenemang? Även frågor som rör resursfördelning, identitetsskapande och globalismen som ideologi tas upp till behandling. Boken vänder sig till studenter inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt till alla som vill lära sig mer om globaliseringens innebörder.
Begagnad bok
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar