Förskollärare : en profession i rörelse; Bibbi Fagerström; 2023
endast ny

Förskollärare : en profession i rörelse Upplaga 1

av Bibbi Fagerström
Förskollärarprofessionen innefattar både att vara traditionsbärare och förändringsagent. I denna bok samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv.

Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag.

För att förskolan ska kunna utvecklas behöver vi förstå vad förskollärarprofessionen och förskolans uppdrag innebär i sin helhet. Då kan förskolan fortsätta hitta nya vägar för att möta nutida och framtida utmaningar i förhållande till förskolebarns utbildning. Boken utgör en utgångspunkt till fortsatt reflektion och diskussion om förskollärarrollen en profession som alltid är i rörelse med barnets bästa i centrum.

Eva Ärlemalm-Hagsér har en bakgrund som förskollärare och är verksam som professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik, vid Mälardalens universitet.

Tuula Vuorinen är utbildad beteendevetare och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola vid Örebro universitet.

Innehåll

Inledning

FÖRSTA DELEN FÖRSKOLLÄRARPROFESSIONEN

1. Den kompetenta förskolläraren Sonja Sheridan och Pia Williams

2. Fra kald til profession udvikling af pædagogprofessionen Stig Broström

3. The work and profession of Estonian early childhood education teachers in the context of      educational innovations Aino Ugaste

4. Forskning mellan teori och praktik Inge Johansson

ANDRA DELEN FÖRSKOLANS UPPDRAG

5. Lek är liv inte tidsfördriv! Ingrid Engdahl

6. Förskollärarprofessionens kärna kommunikation med barn! Ingrid Pramling Samuelsson

7. Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling Martina Norling

8. Utbildning och undervisning för hållbarhet Eva Ärlemalm-Hagsér

9. Förskollärarprofessionen och uppmärksamhet för bedömning Monica Ehrström

10. Visionen utbildningens vägvisare Kristina Jonsson

11. Förskollärares samarbete med vårdnadshavare i förskolan Tuula Vuorinen 1

2. Preschool Teachers and Transition to School Sue Dockett och Bob Perry

TREDJE DELEN FÖRSKOLANS INNEHÅLL

13. Att erbjuda musikglädje som fångar barnen musikundervisning i förskolan Anna Ehrlin

14. Förskollärares roll i matematikundervisning Benita Berg 15. Förskollärarprofessionen och digitala teknologier Tove del Gaiso

16. Förskollärarprofessionen naturvetenskap och teknik Tor Nilsson Förskollärarprofessionen

några slutord

Efterord till Anette

Författarnas tack

Referenser
Förskollärarprofessionen innefattar både att vara traditionsbärare och förändringsagent. I denna bok samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv.

Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag.

För att förskolan ska kunna utvecklas behöver vi förstå vad förskollärarprofessionen och förskolans uppdrag innebär i sin helhet. Då kan förskolan fortsätta hitta nya vägar för att möta nutida och framtida utmaningar i förhållande till förskolebarns utbildning. Boken utgör en utgångspunkt till fortsatt reflektion och diskussion om förskollärarrollen en profession som alltid är i rörelse med barnets bästa i centrum.

Eva Ärlemalm-Hagsér har en bakgrund som förskollärare och är verksam som professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik, vid Mälardalens universitet.

Tuula Vuorinen är utbildad beteendevetare och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola vid Örebro universitet.

Innehåll

Inledning

FÖRSTA DELEN FÖRSKOLLÄRARPROFESSIONEN

1. Den kompetenta förskolläraren Sonja Sheridan och Pia Williams

2. Fra kald til profession udvikling af pædagogprofessionen Stig Broström

3. The work and profession of Estonian early childhood education teachers in the context of      educational innovations Aino Ugaste

4. Forskning mellan teori och praktik Inge Johansson

ANDRA DELEN FÖRSKOLANS UPPDRAG

5. Lek är liv inte tidsfördriv! Ingrid Engdahl

6. Förskollärarprofessionens kärna kommunikation med barn! Ingrid Pramling Samuelsson

7. Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling Martina Norling

8. Utbildning och undervisning för hållbarhet Eva Ärlemalm-Hagsér

9. Förskollärarprofessionen och uppmärksamhet för bedömning Monica Ehrström

10. Visionen utbildningens vägvisare Kristina Jonsson

11. Förskollärares samarbete med vårdnadshavare i förskolan Tuula Vuorinen 1

2. Preschool Teachers and Transition to School Sue Dockett och Bob Perry

TREDJE DELEN FÖRSKOLANS INNEHÅLL

13. Att erbjuda musikglädje som fångar barnen musikundervisning i förskolan Anna Ehrlin

14. Förskollärares roll i matematikundervisning Benita Berg 15. Förskollärarprofessionen och digitala teknologier Tove del Gaiso

16. Förskollärarprofessionen naturvetenskap och teknik Tor Nilsson Förskollärarprofessionen

några slutord

Efterord till Anette

Författarnas tack

Referenser
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789188149886
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 223 st
Förskollärarprofessionen innefattar både att vara traditionsbärare och förändringsagent. I denna bok samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv.

Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag.

För att förskolan ska kunna utvecklas behöver vi förstå vad förskollärarprofessionen och förskolans uppdrag innebär i sin helhet. Då kan förskolan fortsätta hitta nya vägar för att möta nutida och framtida utmaningar i förhållande till förskolebarns utbildning. Boken utgör en utgångspunkt till fortsatt reflektion och diskussion om förskollärarrollen en profession som alltid är i rörelse med barnets bästa i centrum.

Eva Ärlemalm-Hagsér har en bakgrund som förskollärare och är verksam som professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik, vid Mälardalens universitet.

Tuula Vuorinen är utbildad beteendevetare och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola vid Örebro universitet.

Innehåll

Inledning

FÖRSTA DELEN FÖRSKOLLÄRARPROFESSIONEN

1. Den kompetenta förskolläraren Sonja Sheridan och Pia Williams

2. Fra kald til profession udvikling af pædagogprofessionen Stig Broström

3. The work and profession of Estonian early childhood education teachers in the context of      educational innovations Aino Ugaste

4. Forskning mellan teori och praktik Inge Johansson

ANDRA DELEN FÖRSKOLANS UPPDRAG

5. Lek är liv inte tidsfördriv! Ingrid Engdahl

6. Förskollärarprofessionens kärna kommunikation med barn! Ingrid Pramling Samuelsson

7. Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling Martina Norling

8. Utbildning och undervisning för hållbarhet Eva Ärlemalm-Hagsér

9. Förskollärarprofessionen och uppmärksamhet för bedömning Monica Ehrström

10. Visionen utbildningens vägvisare Kristina Jonsson

11. Förskollärares samarbete med vårdnadshavare i förskolan Tuula Vuorinen 1

2. Preschool Teachers and Transition to School Sue Dockett och Bob Perry

TREDJE DELEN FÖRSKOLANS INNEHÅLL

13. Att erbjuda musikglädje som fångar barnen musikundervisning i förskolan Anna Ehrlin

14. Förskollärares roll i matematikundervisning Benita Berg 15. Förskollärarprofessionen och digitala teknologier Tove del Gaiso

16. Förskollärarprofessionen naturvetenskap och teknik Tor Nilsson Förskollärarprofessionen

några slutord

Efterord till Anette

Författarnas tack

Referenser
Förskollärarprofessionen innefattar både att vara traditionsbärare och förändringsagent. I denna bok samlas framstående forskare och ringar in förskollärarprofessionen utifrån sina olika forskningsperspektiv.

Innehållet i boken är uppdelat i tre delar: förskollärarprofessionen, förskolans uppdrag och förskolans innehåll. Varje del innehåller ett antal kapitel som beskriver temat på olika sätt. Här ingår även internationella bidrag.

För att förskolan ska kunna utvecklas behöver vi förstå vad förskollärarprofessionen och förskolans uppdrag innebär i sin helhet. Då kan förskolan fortsätta hitta nya vägar för att möta nutida och framtida utmaningar i förhållande till förskolebarns utbildning. Boken utgör en utgångspunkt till fortsatt reflektion och diskussion om förskollärarrollen en profession som alltid är i rörelse med barnets bästa i centrum.

Eva Ärlemalm-Hagsér har en bakgrund som förskollärare och är verksam som professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik, vid Mälardalens universitet.

Tuula Vuorinen är utbildad beteendevetare och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola vid Örebro universitet.

Innehåll

Inledning

FÖRSTA DELEN FÖRSKOLLÄRARPROFESSIONEN

1. Den kompetenta förskolläraren Sonja Sheridan och Pia Williams

2. Fra kald til profession udvikling af pædagogprofessionen Stig Broström

3. The work and profession of Estonian early childhood education teachers in the context of      educational innovations Aino Ugaste

4. Forskning mellan teori och praktik Inge Johansson

ANDRA DELEN FÖRSKOLANS UPPDRAG

5. Lek är liv inte tidsfördriv! Ingrid Engdahl

6. Förskollärarprofessionens kärna kommunikation med barn! Ingrid Pramling Samuelsson

7. Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling Martina Norling

8. Utbildning och undervisning för hållbarhet Eva Ärlemalm-Hagsér

9. Förskollärarprofessionen och uppmärksamhet för bedömning Monica Ehrström

10. Visionen utbildningens vägvisare Kristina Jonsson

11. Förskollärares samarbete med vårdnadshavare i förskolan Tuula Vuorinen 1

2. Preschool Teachers and Transition to School Sue Dockett och Bob Perry

TREDJE DELEN FÖRSKOLANS INNEHÅLL

13. Att erbjuda musikglädje som fångar barnen musikundervisning i förskolan Anna Ehrlin

14. Förskollärares roll i matematikundervisning Benita Berg 15. Förskollärarprofessionen och digitala teknologier Tove del Gaiso

16. Förskollärarprofessionen naturvetenskap och teknik Tor Nilsson Förskollärarprofessionen

några slutord

Efterord till Anette

Författarnas tack

Referenser
Ny bok
289 kr304 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
289 kr304 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)