Matematikens didaktik och undervisningens innehåll i årskurs 1-6 - Guidat lärande med praktiska exempel; Natalia Karlsson, Wiggo Kilborn; 2023
endast ny

Matematikens didaktik och undervisningens innehåll i årskurs 1-6 - Guidat lärande med praktiska exempel Upplaga 1

av Natalia Karlsson, Wiggo Kilborn
Boken ger praktiskt användbara svar på de fyra didaktisk grundfrågorna: Vad, När, Hur och Varför. De tre första frågorna handlar om kommunikationen i klassrummet, alltså hur man kan förbättra möjligheterna för elevers lärande genom individualisering, konkretisering och kontinuitet i undervisningen. I boken reder vi ut dessa begrepp med praktiska exempel samt beskriver vilken forskning och beprövad erfarenhet vi utgår ifrån.

Större delen av boken handlar om frågan varför man undervisar om ett visst innehåll. Vet man svaret på den frågan, vet man också vad som bör utgöra fokus i undervisningen. Efter noggranna studier av svensk matematikundervisning har vi valt ut ett antal områden som brukar vålla problem för eleverna. Varje sådant område inleds med en teoretisk bakgrund som ger struktur åt undervisningen vilket är avgörande för ett framgångsrikt lärande. Därefter beskrivs i detalj hur undervisningen kan gå till i praktiken, inklusive hur en färdighetsträning och en formativ bedömning kan utföras.

Målgrupp för boken är lärarstuderande, lärare som vill skapa sammanhang i sin undervisning och föräldrar som vill hjälpa sina barn att förstå skolans matematik.
Boken ger praktiskt användbara svar på de fyra didaktisk grundfrågorna: Vad, När, Hur och Varför. De tre första frågorna handlar om kommunikationen i klassrummet, alltså hur man kan förbättra möjligheterna för elevers lärande genom individualisering, konkretisering och kontinuitet i undervisningen. I boken reder vi ut dessa begrepp med praktiska exempel samt beskriver vilken forskning och beprövad erfarenhet vi utgår ifrån.

Större delen av boken handlar om frågan varför man undervisar om ett visst innehåll. Vet man svaret på den frågan, vet man också vad som bör utgöra fokus i undervisningen. Efter noggranna studier av svensk matematikundervisning har vi valt ut ett antal områden som brukar vålla problem för eleverna. Varje sådant område inleds med en teoretisk bakgrund som ger struktur åt undervisningen vilket är avgörande för ett framgångsrikt lärande. Därefter beskrivs i detalj hur undervisningen kan gå till i praktiken, inklusive hur en färdighetsträning och en formativ bedömning kan utföras.

Målgrupp för boken är lärarstuderande, lärare som vill skapa sammanhang i sin undervisning och föräldrar som vill hjälpa sina barn att förstå skolans matematik.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789144177670
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 164 st
Boken ger praktiskt användbara svar på de fyra didaktisk grundfrågorna: Vad, När, Hur och Varför. De tre första frågorna handlar om kommunikationen i klassrummet, alltså hur man kan förbättra möjligheterna för elevers lärande genom individualisering, konkretisering och kontinuitet i undervisningen. I boken reder vi ut dessa begrepp med praktiska exempel samt beskriver vilken forskning och beprövad erfarenhet vi utgår ifrån.

Större delen av boken handlar om frågan varför man undervisar om ett visst innehåll. Vet man svaret på den frågan, vet man också vad som bör utgöra fokus i undervisningen. Efter noggranna studier av svensk matematikundervisning har vi valt ut ett antal områden som brukar vålla problem för eleverna. Varje sådant område inleds med en teoretisk bakgrund som ger struktur åt undervisningen vilket är avgörande för ett framgångsrikt lärande. Därefter beskrivs i detalj hur undervisningen kan gå till i praktiken, inklusive hur en färdighetsträning och en formativ bedömning kan utföras.

Målgrupp för boken är lärarstuderande, lärare som vill skapa sammanhang i sin undervisning och föräldrar som vill hjälpa sina barn att förstå skolans matematik.
Boken ger praktiskt användbara svar på de fyra didaktisk grundfrågorna: Vad, När, Hur och Varför. De tre första frågorna handlar om kommunikationen i klassrummet, alltså hur man kan förbättra möjligheterna för elevers lärande genom individualisering, konkretisering och kontinuitet i undervisningen. I boken reder vi ut dessa begrepp med praktiska exempel samt beskriver vilken forskning och beprövad erfarenhet vi utgår ifrån.

Större delen av boken handlar om frågan varför man undervisar om ett visst innehåll. Vet man svaret på den frågan, vet man också vad som bör utgöra fokus i undervisningen. Efter noggranna studier av svensk matematikundervisning har vi valt ut ett antal områden som brukar vålla problem för eleverna. Varje sådant område inleds med en teoretisk bakgrund som ger struktur åt undervisningen vilket är avgörande för ett framgångsrikt lärande. Därefter beskrivs i detalj hur undervisningen kan gå till i praktiken, inklusive hur en färdighetsträning och en formativ bedömning kan utföras.

Målgrupp för boken är lärarstuderande, lärare som vill skapa sammanhang i sin undervisning och föräldrar som vill hjälpa sina barn att förstå skolans matematik.
Ny bok
293 kr308 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
293 kr308 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)