Uppdrag fritidshem : skapa likvärdig utbildning; Ann S. Pihlgren; 2023
endast ny

Uppdrag fritidshem : skapa likvärdig utbildning Upplaga 1

av Ann S. Pihlgren
En bok om fritidshemmets viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever.

Undervisningen i fritidshem består av tre tydliga områden – eftermiddagstiden, rasten och stöd under den timplanebundna tiden. Alla tre områden är redskap för att ge eleverna det innehåll som beskrivs i läroplanen – en undervisning som ska utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter och sedan utmana dem vidare till lärande.

Uppdrag fritidshem – skapa likvärdig utbildning är en introduktionsbok till arbete och undervisning i fritidshemmet samt till begreppet likvärdighet. Boken ger en grund för att förstå fritidshemmets unika uppdrag i skolväsendet och handlar om verksamhetens viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever att ta sig vidare i livet och skolsystemet. 

Boken kan med fördel användas som underlag i kollegialt lärande. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor, förslag på fördjupning och ett praktiskt avsnitt med uppgifter att genomföra i arbetslaget. 

Ann S. Pihlgren är fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig för fritidslärarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns tänkande, språk och samspel är hennes huvudsakliga forskningsintressen.
En bok om fritidshemmets viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever.

Undervisningen i fritidshem består av tre tydliga områden – eftermiddagstiden, rasten och stöd under den timplanebundna tiden. Alla tre områden är redskap för att ge eleverna det innehåll som beskrivs i läroplanen – en undervisning som ska utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter och sedan utmana dem vidare till lärande.

Uppdrag fritidshem – skapa likvärdig utbildning är en introduktionsbok till arbete och undervisning i fritidshemmet samt till begreppet likvärdighet. Boken ger en grund för att förstå fritidshemmets unika uppdrag i skolväsendet och handlar om verksamhetens viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever att ta sig vidare i livet och skolsystemet. 

Boken kan med fördel användas som underlag i kollegialt lärande. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor, förslag på fördjupning och ett praktiskt avsnitt med uppgifter att genomföra i arbetslaget. 

Ann S. Pihlgren är fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig för fritidslärarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns tänkande, språk och samspel är hennes huvudsakliga forskningsintressen.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789177413523
Förlag: Gothia Kompetens AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 164 st
En bok om fritidshemmets viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever.

Undervisningen i fritidshem består av tre tydliga områden – eftermiddagstiden, rasten och stöd under den timplanebundna tiden. Alla tre områden är redskap för att ge eleverna det innehåll som beskrivs i läroplanen – en undervisning som ska utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter och sedan utmana dem vidare till lärande.

Uppdrag fritidshem – skapa likvärdig utbildning är en introduktionsbok till arbete och undervisning i fritidshemmet samt till begreppet likvärdighet. Boken ger en grund för att förstå fritidshemmets unika uppdrag i skolväsendet och handlar om verksamhetens viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever att ta sig vidare i livet och skolsystemet. 

Boken kan med fördel användas som underlag i kollegialt lärande. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor, förslag på fördjupning och ett praktiskt avsnitt med uppgifter att genomföra i arbetslaget. 

Ann S. Pihlgren är fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig för fritidslärarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns tänkande, språk och samspel är hennes huvudsakliga forskningsintressen.
En bok om fritidshemmets viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever.

Undervisningen i fritidshem består av tre tydliga områden – eftermiddagstiden, rasten och stöd under den timplanebundna tiden. Alla tre områden är redskap för att ge eleverna det innehåll som beskrivs i läroplanen – en undervisning som ska utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter och sedan utmana dem vidare till lärande.

Uppdrag fritidshem – skapa likvärdig utbildning är en introduktionsbok till arbete och undervisning i fritidshemmet samt till begreppet likvärdighet. Boken ger en grund för att förstå fritidshemmets unika uppdrag i skolväsendet och handlar om verksamhetens viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever att ta sig vidare i livet och skolsystemet. 

Boken kan med fördel användas som underlag i kollegialt lärande. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor, förslag på fördjupning och ett praktiskt avsnitt med uppgifter att genomföra i arbetslaget. 

Ann S. Pihlgren är fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig för fritidslärarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns tänkande, språk och samspel är hennes huvudsakliga forskningsintressen.
Ny bok
409 kr430 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
409 kr430 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)