Skolsociologi : studier av social interaktion i skolan; Ingrid Bosseldal, Anders Persson; 2023
endast ny

Skolsociologi : studier av social interaktion i skolan Upplaga 1

av Ingrid Bosseldal, Anders Persson
Vad är det som pågår i skolan mellan människor? Och vad för slags mötesplats är skolan? Sådana frågor intresserar vi oss för i den här boken. Med utgångspunkt i sociologisk teori, särskilt Erving Goffmans sociala interaktionism och dramaturgiska perspektiv, försöker vi förstå skolans mellanmänskliga förutsättningar och praktik.

I boken reflekterar vi över skolan på två olika nivåer: för det första klassrummet där själva skol- och elevarbetet, läraruppdraget och lärarpraktiken görs av lärare och elever. För det andra skolan som en politiskt styrd verksamhet med tre olika ansikten: institutionens, organisationens och seminariets.

Vår förhoppning är att boken ska erbjuda analytiska redskap till dem som vill fördjupa sin förståelse för skolan som social arena – i lärarutbildningen, i forskningen och i skolpraktiken.
Vad är det som pågår i skolan mellan människor? Och vad för slags mötesplats är skolan? Sådana frågor intresserar vi oss för i den här boken. Med utgångspunkt i sociologisk teori, särskilt Erving Goffmans sociala interaktionism och dramaturgiska perspektiv, försöker vi förstå skolans mellanmänskliga förutsättningar och praktik.

I boken reflekterar vi över skolan på två olika nivåer: för det första klassrummet där själva skol- och elevarbetet, läraruppdraget och lärarpraktiken görs av lärare och elever. För det andra skolan som en politiskt styrd verksamhet med tre olika ansikten: institutionens, organisationens och seminariets.

Vår förhoppning är att boken ska erbjuda analytiska redskap till dem som vill fördjupa sin förståelse för skolan som social arena – i lärarutbildningen, i forskningen och i skolpraktiken.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789144140421
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 168 st
Vad är det som pågår i skolan mellan människor? Och vad för slags mötesplats är skolan? Sådana frågor intresserar vi oss för i den här boken. Med utgångspunkt i sociologisk teori, särskilt Erving Goffmans sociala interaktionism och dramaturgiska perspektiv, försöker vi förstå skolans mellanmänskliga förutsättningar och praktik.

I boken reflekterar vi över skolan på två olika nivåer: för det första klassrummet där själva skol- och elevarbetet, läraruppdraget och lärarpraktiken görs av lärare och elever. För det andra skolan som en politiskt styrd verksamhet med tre olika ansikten: institutionens, organisationens och seminariets.

Vår förhoppning är att boken ska erbjuda analytiska redskap till dem som vill fördjupa sin förståelse för skolan som social arena – i lärarutbildningen, i forskningen och i skolpraktiken.
Vad är det som pågår i skolan mellan människor? Och vad för slags mötesplats är skolan? Sådana frågor intresserar vi oss för i den här boken. Med utgångspunkt i sociologisk teori, särskilt Erving Goffmans sociala interaktionism och dramaturgiska perspektiv, försöker vi förstå skolans mellanmänskliga förutsättningar och praktik.

I boken reflekterar vi över skolan på två olika nivåer: för det första klassrummet där själva skol- och elevarbetet, läraruppdraget och lärarpraktiken görs av lärare och elever. För det andra skolan som en politiskt styrd verksamhet med tre olika ansikten: institutionens, organisationens och seminariets.

Vår förhoppning är att boken ska erbjuda analytiska redskap till dem som vill fördjupa sin förståelse för skolan som social arena – i lärarutbildningen, i forskningen och i skolpraktiken.
Ny bok
306 kr322 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
306 kr322 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)