Filosofi i tidig barndom : Omedelbarhetens pedagogik; Viktor Magne Johansson; 2019
spara 50%
5+ säljare

Filosofi i tidig barndom : Omedelbarhetens pedagogik Upplaga 1

av Viktor Magne Johansson
Barns filosofi utmanar både etablerade filosofiska idéer och pedagogiska praktiker genom att ställa frågor om det som vuxna ofta tar för givet. Den här boken utgår från de filosofiska frågor och undersökningar som uppstår i barns egna göranden, lekar och växande. Utifrån barnens filosoferande visas hur deras tankar och undersökningar bidrar till filosofiska diskussioner och hur dessa kan påverka vuxnas pedagogiska förhållningssätt.

I boken möter barnens tankar filosofi från antiken till vår samtid, från olika traditioner, som existentialism, pragmatism och urfolksfilosofi, samt filosofer som Platon, Thoreau, Diogenes, Wittgenstein, Kierkegaard, Heidegger och Weil. Här behandlas frågor om barndom och lek, språk och mening, politik och etik, liv och död, samt pedagogiska förhållningssätt till barns utforskande av sådana ämnen. Genom att uppmärksamma den filosofi som uppstår i mötet med barnens nyfikenhet förespråkar författaren en omedelbarhetens pedagogik. En pedagogik som består i att kunna ta tillvara barnens filosofi när den uppstår.

Detta är en bok som väcker frågor, intresse och en känsla för barns tänkande, snarare än att ge färdiga svar –  det är en bok att tala om, diskutera och tänka med.

Filosofi i tidig barndom - Omedelbarhetens pedagogik riktar sig i huvudsak till blivande förskollärare och barnskötare och till de som arbetar med barn i förskolan, men även till dem som lever med barn och som intresserar sig för små barns tänkande.

Viktor Johansson är Lektor i pedagogik vid Södertörns högskola. Hans forskning har fokus på pedagogisk filosofi, litteraturens roll i pedagogiska undersökningar, samt barns tänkande.
Barns filosofi utmanar både etablerade filosofiska idéer och pedagogiska praktiker genom att ställa frågor om det som vuxna ofta tar för givet. Den här boken utgår från de filosofiska frågor och undersökningar som uppstår i barns egna göranden, lekar och växande. Utifrån barnens filosoferande visas hur deras tankar och undersökningar bidrar till filosofiska diskussioner och hur dessa kan påverka vuxnas pedagogiska förhållningssätt.

I boken möter barnens tankar filosofi från antiken till vår samtid, från olika traditioner, som existentialism, pragmatism och urfolksfilosofi, samt filosofer som Platon, Thoreau, Diogenes, Wittgenstein, Kierkegaard, Heidegger och Weil. Här behandlas frågor om barndom och lek, språk och mening, politik och etik, liv och död, samt pedagogiska förhållningssätt till barns utforskande av sådana ämnen. Genom att uppmärksamma den filosofi som uppstår i mötet med barnens nyfikenhet förespråkar författaren en omedelbarhetens pedagogik. En pedagogik som består i att kunna ta tillvara barnens filosofi när den uppstår.

Detta är en bok som väcker frågor, intresse och en känsla för barns tänkande, snarare än att ge färdiga svar –  det är en bok att tala om, diskutera och tänka med.

Filosofi i tidig barndom - Omedelbarhetens pedagogik riktar sig i huvudsak till blivande förskollärare och barnskötare och till de som arbetar med barn i förskolan, men även till dem som lever med barn och som intresserar sig för små barns tänkande.

Viktor Johansson är Lektor i pedagogik vid Södertörns högskola. Hans forskning har fokus på pedagogisk filosofi, litteraturens roll i pedagogiska undersökningar, samt barns tänkande.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789140691309
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Barns filosofi utmanar både etablerade filosofiska idéer och pedagogiska praktiker genom att ställa frågor om det som vuxna ofta tar för givet. Den här boken utgår från de filosofiska frågor och undersökningar som uppstår i barns egna göranden, lekar och växande. Utifrån barnens filosoferande visas hur deras tankar och undersökningar bidrar till filosofiska diskussioner och hur dessa kan påverka vuxnas pedagogiska förhållningssätt.

I boken möter barnens tankar filosofi från antiken till vår samtid, från olika traditioner, som existentialism, pragmatism och urfolksfilosofi, samt filosofer som Platon, Thoreau, Diogenes, Wittgenstein, Kierkegaard, Heidegger och Weil. Här behandlas frågor om barndom och lek, språk och mening, politik och etik, liv och död, samt pedagogiska förhållningssätt till barns utforskande av sådana ämnen. Genom att uppmärksamma den filosofi som uppstår i mötet med barnens nyfikenhet förespråkar författaren en omedelbarhetens pedagogik. En pedagogik som består i att kunna ta tillvara barnens filosofi när den uppstår.

Detta är en bok som väcker frågor, intresse och en känsla för barns tänkande, snarare än att ge färdiga svar –  det är en bok att tala om, diskutera och tänka med.

Filosofi i tidig barndom - Omedelbarhetens pedagogik riktar sig i huvudsak till blivande förskollärare och barnskötare och till de som arbetar med barn i förskolan, men även till dem som lever med barn och som intresserar sig för små barns tänkande.

Viktor Johansson är Lektor i pedagogik vid Södertörns högskola. Hans forskning har fokus på pedagogisk filosofi, litteraturens roll i pedagogiska undersökningar, samt barns tänkande.
Barns filosofi utmanar både etablerade filosofiska idéer och pedagogiska praktiker genom att ställa frågor om det som vuxna ofta tar för givet. Den här boken utgår från de filosofiska frågor och undersökningar som uppstår i barns egna göranden, lekar och växande. Utifrån barnens filosoferande visas hur deras tankar och undersökningar bidrar till filosofiska diskussioner och hur dessa kan påverka vuxnas pedagogiska förhållningssätt.

I boken möter barnens tankar filosofi från antiken till vår samtid, från olika traditioner, som existentialism, pragmatism och urfolksfilosofi, samt filosofer som Platon, Thoreau, Diogenes, Wittgenstein, Kierkegaard, Heidegger och Weil. Här behandlas frågor om barndom och lek, språk och mening, politik och etik, liv och död, samt pedagogiska förhållningssätt till barns utforskande av sådana ämnen. Genom att uppmärksamma den filosofi som uppstår i mötet med barnens nyfikenhet förespråkar författaren en omedelbarhetens pedagogik. En pedagogik som består i att kunna ta tillvara barnens filosofi när den uppstår.

Detta är en bok som väcker frågor, intresse och en känsla för barns tänkande, snarare än att ge färdiga svar –  det är en bok att tala om, diskutera och tänka med.

Filosofi i tidig barndom - Omedelbarhetens pedagogik riktar sig i huvudsak till blivande förskollärare och barnskötare och till de som arbetar med barn i förskolan, men även till dem som lever med barn och som intresserar sig för små barns tänkande.

Viktor Johansson är Lektor i pedagogik vid Södertörns högskola. Hans forskning har fokus på pedagogisk filosofi, litteraturens roll i pedagogiska undersökningar, samt barns tänkande.
Begagnad bok
179 kr356 krSpara 177 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
179 kr356 krSpara 177 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar